Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Яку процедуру закупівлі Ви найчастіше використовуєте?







Другого  грудня 2016 року відбулась міжнародна конференція  з  питань державних закупівель на тему  «Реформування публічних закупівель в Україні —нові досягнення та нові перешкоди та виклики». Її  втретє організовує Проект  ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС» спільно з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України.  Конференцію було присвячено обговоренню успіхів та проблем, що виникли на шляху реформування публічних закупівель відповідно до стандартів ЄС.


Захід об’єднав за одним столом міжнародних та українських фахівців. Під час конференції було обговорено широке коло питань, включаючи останні законодавчі ініціативи, особливості здійснення закупівель у сфері оборони, останні нововведення щодо електронних закупівель в ЄС та в Україні, а також питання моніторингу закупівель, проведення пілоту щодо централізації закупівель. Крім того, було обговорено питання навчання та професіоналізації в сфері державних закупівель в Україні. Програма конференції була розроблена спільно експертами Проекту ЄС та працівниками департаменту регулювання публічних закупівель МЕРТ.
Конференцію відвідали більше ніж 140 представників органів державної влади, урядових структур, міжнародних донорських організацій, активістів громадянського суспільства та засобів масової інформації, а також фахівців-практиків у сфері державних закупівель. Цей захід надав можливість фахівцям i практикам у сфері держзакупівель  обговорити порушені проблеми з визнаними експертами, висловити свою думку і поставити запитання експертам і представникам органів державної влади України щодо запропонованих реформ у цьому секторі.
Хочемо звернути увагу на новацію Третьої Міжнародної конференції «РЕФОРМУВАННЯ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В УКРАЇНІ —нові досягнення та нові перешкоди та виклики». Це чудовий звіт конференції. Він  містить стенограму всіх виступів, презентації доповідачів, запитання від учасників конференції та інформацію про всіх зареєстрованих учасників цього заходу. Познайомитися зі звітом можна на сайті Проекту ЄС:http://eupublicprocurement.org.ua. 


Про враження від Конференції. Хочемо відзначити професійність усіх доповідачів, підготовленість учасників заходу, його чудову організацію від Проекту ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС». Через це мусимо відійти від звичайного огляду професійних зустрічей фахівців у сфері державних/публічних закупівель, що проводяться за участю Інформаційного бюлетеня «Редукціон». Ми  анонсуємо декілька тез із цього заходу та розміщуємо світлини з події.
Д-р Юджин Стюарт, Керівник Проекту ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС», привітав учасників цієї щорічної міжнародної конференції та додав, що попередні конференції суттєво допомогли у визначенні пріоритетів і необхідних напрямків реформування системи публічних закупівель в Україні.


Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України М. Нефьодов перелічив досягнення 2016 року, зазначивши, зокрема, оновлення «ВІ» модуля аналітики, який тепер містить більше інформації. М. Нефьодов  нагадав про початок роботи нового порталу DoZorro, який є місцем для дискусій щодо якості здійснення закупівель. Також спікер розказав про запуск четвертого онлайн-курсу з питань публічних закупівель для бізнесу в лютому 2017 року і з особливою гордістю наголосив, що Prozorro стала інноваційною ІТ-компанією світового масштабу.

Пан Нефьодов також зазначив, що великим досягненням є початок пілотного проекту щодо запуску в Україні ЦЗО (центральна закупівельна організація) 23 листопада 2016 року; початок роботи нової програми «Рrozorro.Продажі», яку було створено з метою полегшення продажу державного майна.

Сесія 1: ПРОГРЕС У ЗДІЙСНЕННІ РЕФОРМИ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ [ДОСЯГНЕННЯ, ВИЯВЛЕНІ ТРУДНОЩІ ТА ПОДАЛЬШІ КРОКИ, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ СТРЕТЕГІЇ  РЕФОРМУВАННЯ ПУБЛІЧНИХ
ЗАКУПІВЕЛЬ/ДОРОЖНЬОЇ КАРТИ]
 
Олександр Стародубцев, директор департаменту регулювання публічних закупівель МЕРТ,
зробив презентацію на тему «Реформування публічних закупівель в Україні: досягнення, ускладнення та подальші кроки, імплементація Стратегії реформування публічних закупівель/Дорожньоїкарти», у якій наголосив, зокрема, на кількох моментах.

Олександр Стародубцев
Статистика Prozorro станом на 1 квітня — 19 жовтня 2016 року показує, що 292 400 процедур оголошено у ProZorro, із них: 32,5 тис. конкурентних процедур на орієнтовну суму 136,0 млрд грн, 6,2 тис. переговорних процедур на орієнтовну суму 23,6 млрд грн, 167,7 тис. завершених нижче порогів на орієнтовну суму 26,26 млрд грн, середня економія у тендерах, де аукціон уже було застосовано та фінальні пропозиції отримано, становить 11,5 % (рис. 1).
 Рис. 1

Технічна готовність системи є високою, а саме: модуль контрактингу запущено, процедуру електронних закупівель Міноборони розроблено, процедуру конкурентного діалогу запущено, інтеграція з сервісом 007 для моніторингу оплати за договорами про закупівлю є, системи оброблення і зворотного зв'язку покращено.
У сфері професіоналізації Prozorro запровадило два тренінги для тренерів, онлайн-базу знань infobox.prozorro.org, дистанційні курси на Prometheus.org.ua та програми з KSE.
Пілотний проект із централізованих закупівель буде запущено під час презентації 7 грудня для того, щоб упровадити в Україні ефективний, ринковий і професійний інструмент публічних закупівель через їхню розумну агрегацію (рис. 2).
 Рис.2
Тетяна Доманова із Проектного офісу реформ при Міністерстві оборони України говорила про «Особливості здійснення закупівель для оборонного сектора в Україні — окреме законодавче регулювання та перші результати його запровадження/вивчені уроки» (рис. 3).
Рис.3

Позитивними рисами нового Закону про особливості здійснення публічних закупівель для потреб оборони є: швидкість (замість 45 днів на проведення відкритих торгів — 14 днів), конкурентність (відкриті та зрозумілі правила участі в публічних закупівлях усіх товарів, роботів і послуг, закупівля яких не становить державної таємниці відповідно до Закону України «Про державну таємницю»); максимальна відповідальність постачальника за зрив процедури (крім гарантійного забезпечення цінової пропозиції + включення до бази недобросовісних постачальників - неможливість взяти участь у тендері протягом року за неодноразові порушення процедур закупівель або умов договору щодо якості та/або терміну) та максимальна економія бюджетних коштів оборонного відомства (постачальник має право на переговорах зменшити ціну, яку він запропонував під час аукціону; постачальник має право виправити недоліки в документах, що дає можливість підписати договір з учасником, який запропонував найвигіднішу ціну на аукціоні).

Стін Бруун-Нільсен, старший експерт Проекту ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС», у своїй презентації «Закупівлі для потреб оборони в ЄС: огляд законодавчих та інституційних особливостей», крім іншого,  зосередився на спеціальних правилах здійснення закупівель у сфері оборони в ЄС, зокрема на загальному підході до захисту секретної військової інформації/інформації щодо безпеки, гарантованих постачань, особливо у кризових ситуаціях, та висвітлив інші підходи стосовно дотримання  інтересів національної безпеки. Стаття 346 Договору про функціонування Европейского Союзу (ДФЄС) дозволяє державам-членам в окремих випадках відхилятися від своїх зобов'язань у сфері вільної торгівлі, якщо того вимагають інтереси національної безпеки. Однак ДФЄС не впливає на вказані положення — стаття 346 застосовується у випадках, коли положень  Директив ЄС  недостатньо для захисту національної безпеки.

Експерт не обійшов увагою важливість тлумачення взаємних зобов'язань  у рамках відносин між Україною та ЄС у світлі окремих підписаних документів.  Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони,  містить подібні положення (ст. 472), але не передбачає зобов'язання щодо імплементації Директиви про оборонні закупівлі. Нещодавно було ухвалено законодавство України у сфері оборонних закупівель, що поширюється на особливий період та період проведення антитерористичних операцій, і передбачене стратегією імплементації УА для 3-го етапу (2019 рік) — цим займається Міністерство оборони України.

Андрій Марусов, голова правління Transparency International в Україні, говорив про відносини між Урядом і громадянським суспільством у сфері публічних закупівель, зокрема 

про те, що досі існують проблеми, наприклад, із допороговими закупівлями та що ці закупівлі, можливо, потрібно трохи регулювати. Позитивним фактором є те, що інформація про допорогові закупівлі є відкритою і можна проаналізувати, що саме там відбувається;
Пан Марусов додав, що старий веб-сайт із питань публічних закупівель (tenderme.gov.ua), починаючи з 2010 року, містить багато корисної інформації та аналітичного матеріалу, який можна використати. Спікер звернувся до представників МЕРТ із закликом не закривати і підтримувати цей ресурс.


Стін Бруун-Нільсен (старший експерт Проекту ЄС) зробив також коротку презентацію на тему «Подальші очікування від здійснення реформи публічних закупівель у контексті відносин «Україна — ЄС». Зокрема, він нагадав з позиції ЄС, що наступні вимоги вже було встановлено і що вони виконуються. Ішлося про детальні вимоги Угоди про асоціацію між Україною та ЄС (глава 8 УА і Додаток XXI), Дорожню карту та цілі на 2017 рік. Закріплено пріоритетні напрями для України у сфері закупівель —  централізовані закупівлі, дуалістична система, зведення Закону про публічні закупівлі та Закону про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності в один закон та ін.
На 2017 рік основними було названо такі питання: узгодження визначення державних контрактів (концесії/контракти на платній основі); правила оцінювання — змінення режиму, що застосовується для контрактів із вартістю нижче порогових значень; додаткові процедури закупівель (торги з обмеженою участю) — коригування наявних процедур електронних закупівель — «людський фактор», застосування інших критеріїв присудження контрактів, крім ціни. Для того щоб новий план на 2017 рік запрацював, необхідно здійснити такі кроки: прийняти настанови/заходи зі зміцнення потенціалу для роз'яснення нових понять/процедур, здійснити аналіз практики Суду ЄС як джерела права, провести підготовку фахівців із закупівель, провести координацію заходів моніторингу та вдосконалити роботу тендерних комітетів (перегляд чинних норм, що регулюють відповідальність державних службовців).

Сесія 2: УПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАКУПІВЕЛЬ [ВИКЛИКИ, ТЕХНІЧНІ МОМЕНТИ ТА ОЧІКУВАННЯ]
 
Надія Бігун, екс-в.о. директора ДП «Прозорро», говорила про «Функціонування системи
електронних закупівель в Україні — результати, вивчені уроки та наступні кроки». Вона, зокрема, розповіла, що

система електронних закупівель привносить конкуренцію на ринок у цілому. Великим досягненням системи Prozorro є те, що майже всі дані є машиночитаємі (раніше всі документи були у форматі .pdf, що не є машиночитаємим, і тому їх важко аналізувати) (рис. 4). На сьогодні команда Prozorro працює над бібліотекою специфікацій, що стандартизує багато закупівель та допоможе аналізувати і краще вести моніторинг.
Рис.4
Слабкими сторонами системи, на думку спікера, є таке: швидкий старт — як результат, реалізація електронної системи відрізняється від Закону про публічні закупівлі за деякими незначними пунктами; зони відповідальності майданчиків та адміністратора Prozorro — для користувачів немає різниці, CallCenter усіх гравців має працювати за єдиними правилами; низька кваліфікація як замовників, так і учасників ( а подеколи і майданчиків, так само, як і неоднозначність інтерпретацій з боку контрольних органів). Неякісна тендерна документація та низька якість пропозицій призводить до великої кількості відхилених учасників та відмінених торгів. Загалом лише близько 50 % процедур — ефективні.

Олександр Махно, представник замовника (НАЕК «Енергоатом») репрезентував «Враження користувачів електронної системи закупівель» (Додаток 8). Він, зокрема, поділився цікавим прикладом (рис. 5).


Компанія самостійно, у межах власної програми боротьби з корупцією, долучилася до роботи з реформування системи державних закупівель в Україні шляхом переведення її у формат електронних торгів. 31 жовтня 2014 року компанія підписала меморандум з ГО «Прозорі закупівлі» щодо побудови в Україні прозорої та ефективної системи державних закупівель. 12 лютого 2015 року НАЕК «Енергоатом» першою серед державних компаній України провела тендер через електронну систему державних закупівель. 14 лютого 2015 року представники НАЕК «Енергоатом» узяли участь у презентації пілотної системи електронних державних закупівель із назвою ProZorro. З 21 травня 2015 року наказом Президента НАЕК «Енергоатом» систему електронних допорогових закупівель товарів, робіт та послуг запроваджено в усіх відокремлених підрозділах компанії.
Рис.5

Оскільки допороговим закупівлям у Законі про публічні закупівлі не приділено належної уваги, НАЕК «Енергоатом» з власної ініціативи розробив Положення про застосування системи ProZorro в усіх закупівлях ТМЦ (рис. 6).
Спікер наголосив, що основними перевагами Prozorro для компанії «Енергоатом» є: економія коштів компанії на закупівлях, високий рівень прозорості закупівель, найкращі контролери закупівель (найкращі фахівці бізнесу відслідковують закупівлі та вносять свої пропозиції та зауваження), розширення географії та персонального складу постачальників, які надають свої послуги компанії, обов'язковий редукціон (аукціон на пониження) та зменшення кількості паперів.
Проте все ще є слабкі сторони даної системи, зокрема: низька активність бізнесу, низький рівень обізнаності з системою електронних закупівель, складність опису технічних завдань для закупівлі. Пан Махно також додав, що подеколи бізнес допомагає замовнику розробити правильні технічні специфікації, якщо предмет закупівлі є складним, однак це є, скоріше, винятком із правила.
Рис.6

Олександр Бродський, представник від учасника електронних закупівель, у своїй презентації «Публічні закупівлі» висвітлив окремі аспекти участі в публічних закупівлях.


Серед наявних елементів корупції та її форм спікер зазначив такі: поєднання в одній особі замовника, розпорядника коштів, контролера якості тощо; існування специфічних кваліфікаційних вимог; довгі строки оплати у проекті договору; відмова замовника від однієї з позицій лота тощо.
Під час обговорення доповідачам  було поставлено низку запитань.


Учасник із Міністерства оборони України (МОУ) зазначив, що для замовників використання системи Prozorro має деякі недоліки. Він навів декілька прикладів тендерів, що проводились МОУ, де використання електронної системи (через помилки в самій системі) призвело до затягування закриття тендера на чотири місяці. Крім того, учасник зазначив, що бракує координації між командою МЕРТ, електронних майданчиків та АМКУ. До того ж, він додав, що існує потреба створити базу даних учасників тендерів на сайті Prozorro.
Надія Бігун відповіла, що питання розгляду скарг АМКУ є досить  болючим для всієї системи. Це є більше питання координації поглядів та процесів, тлумачення законодавства та розуміння відповідальності кожної сторони. АМКУ має зрозуміти, що їхні помилки не дозволяють замовнику і учаснику укластити договір. Вона також додала, що база даних постачальників є хорошим питанням — наразі є можливість пошуку такої інформації через «ВІ» модуль аналітики Prozorro, але немає необхідності створювати таку базу через нормативний акт.

Наталія Шимко, заступник директора департаменту регулювання публічних закупівель МЕРТ, також відповіла, що замовники мають право вимагати ті документи, які вони вважають необхідними, наприклад від Державної служби статистики стосовно змін в індексах споживчих цін. Крім того, одним із завдань МЕРТ на 2017 рік є робота над проблемою аномально низьких тендерних пропозицій. Олександр Шатковський додав, що Проект наразі працює над ознайомленням МЕРТ із концепцією аномально низьких тендерних пропозицій. Зокрема, Проектом були підготовлені Методичні рекомендації з даного питання, які скоро будуть доступні на веб-сайті Проекту англійською і українською мовами  (www.eupublicprocurement.org.ua ).
 
СЕСІЯ 3: МОНІТОРИНГ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ (ІСНУЮЧІ ПІДХОДИ ДЕРЖАВНИХ ТА ГРОМАДСЬКИХ КОНТРОЛЕРІВ — РЕЗУЛЬТАТИ ТА ВИВЧЕНІ УРОКИ, НАСТУПНІ КРОКИ)
 
Дмитро Остапчук, керівник громадської ініціативи «Антикорупційний монітор», продовжив конференцію презентацією «Громадська антикорупційна експертиза результатів тендерів» (рис. 7) та поділився своїми думками щодо такого:
платформа дозволяє провести аудит усіх переможців державних тендерів методами кредитного скорингу, а модуль аналітики дозволяє визначити поточний стан та тенденції за різноманітними критеріями та запитами;
Рис.7

моніторинг проводиться за двома напрямками: поточний моніторинг та бізнес-аналітика (включаючи паперові тендери та інформацію з сайту Prozorro, яку можна порівняти, базуючись на 20 критеріях). Таким чином, «Антикорупційний монітор» інтегрований з більшістю найбільш популярних інструментів аналітики державних закупівель.
Спікер пояснив метод моніторингу, який використовує його організація, а також правові засади його здійснення.


Олена Щербан, модератор даної сесії, прокоментувала виступ, зазначивши, що основною перевагою електронної системи є те, що вона містить багато відкритих даних та інформації, але це не означає, що для громадянського суспільства стало менше роботи. Вона також додала, що реформування системи державних закупівель має за собою привнести реформи контрольних та правоохоронних органів, щоб підштовхнути їх до користування «ВІ» модулем.
Віктор Нестуля, директор програми інноваційних проектів Transparency International в Україні, презентував «Оновлений ВІ-модуль ProZorro та новий ресурс DoZorro», зазначивши, зокрема:

новий модуль аналітики має більше інструментів, які показують користувачеві, що робити, — цей новий «ВІ» модуль було створено, щоб задовольнити потреби клієнтів (бізнесу) (рис. 7, 8);
Рис.8
оновлений «ВІ» модуль має два нових інструменти —публічний модуль та професійний модуль, користування яким вимагатиме отримання ліцензії замовником, а також проходження навчання щодо користування даним модулем. Буде доступною й англійська версія для всіх аналітичних інструментів;

«ВІ» модуль містить аналіз поданих скарг, чого не має навіть веб сайт АМКУ, тому дуже важко на ньому знайти потрібну інформацію та проаналізувати її.
Іншим новим інструментом є аналіз контрактів, укладених в рамках СОТ з питань державних закупівель, що буде містити дані про замовника, постачальника, іноземного постачальника тощо;
Крім того, створено новий сервіс збирання відгуків від бізнесу щодо того, як працюють замовники, — DoZorro. У перспективі це може стати рейтингом замовників для постачальників.

Артем Романюков, ГО «Платформа Громадський Контроль» (Дніпро), у своїй презентації «Моніторинг здійснення закупівель на регіональному рівні» (Додаток 12) поділився таким своїм досвідом:

рівень співробітництва між громадянським суспільством та ОДА м. Дніпра є дуже високим і продуктивним;
м. Дніпро прийняло рішення користуватись системою PROZORRO ще до моменту, коли Закон набрав чинності;
моніторинг публічних закупівель здійснюється за трьома напрямками. Це моніторинг:
спеціальним департаментом ОДА м. Дніпра,
спеціалістами Prozorro, які працюють на ОДА, 
відділом зовнішнього аудиту.
Рис.8
Під час обговорення цієї сесії доповідачам було поставлено  запитання.
Пан Зубар з журналу «Редукціон» запитав, що саме активісти мають робити з результатами моніторингу, додавши, що раніше діяв наказ МЕРТ №155, відповідно до якого всі рекомендації моніторингу мали обов'язковий характер, а сьогодні тільки громадські активісти насправді працюють?


Олена Щербан відповіла, що наказ було скасовано за ініціативи громадянського суспільства, оскільки контрольні органи часто зловживали своїм становищем. Сьогодні цю функцію передано до Державної аудиторської служби України. Пані Щербань також додала, що громадські активісти звертаються до контрольних органів стосовно процедур державних закупівель та рішень і отримують відповіді, проте поки що не такі, як того хотіло б громадянське суспільство.


СЕСІЯ 4: ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ (ПРОБЛЕМИ ІЗ ПРАКТИЧНИМ ЗАСТОСУВАННЯМ РЕФОРМ
ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В УКРАЇНІ)


СЕСІЯ 4: ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ [ПРОБЛЕМИ ІЗ ПРАКТИЧНИМ ЗАСТОСУВАННЯМ РЕФОРМ

ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В УКРАЇНІ]



Лілія Лахтіонова, заступник директора департаменту регулювання публічних закупівель МЕРТ, продовжила конференцію, презентувавши «Пілотний проект із запровадження централізованих закупівельних організацій — стан справ і подальший розвиток». Вона заявила про

 започаткування в Україні роботи пілотного проекту зі створення Централізованої закупівельної організації (ЦЗО) та передумови для такої реформи.
На її думку, недоліками тендерних комітетів на сьогодні є: непрофесійна діяльність зі здійснення закупівель, додаткове навантаження та відповідальність, відсутність додаткової оплати праці за роботу в тендерних комітетах;

Пілотний проект зі створення ЦЗО надає замовникам, постачальникам та суспільству певні переваги, які доповідач перелічила (рис. 9).
Рис.9
Спікер окреслила наступні кроки з упровадження пілотного проекту, а саме: залучення до участі у пілотному проекту не менше 70 % ЦОВВ в 2016 році, укладання рамкових угод між ДУ «Професійні закупівлі», ЦОВВ та учасниками у першому півріччі 2017 року, презентація результатів за укладеними договорами (січень 2018) та маштабування моделі ЦЗО протягом 2018 року.
Тарас Савчук, старший технічний радник Проекту SIAPS в Україні, говорив про «Централізацію закупівель у медичній сфері» (рис. 10), зосередивши увагу, зокрема, на такому:
Рис.10
Метою реформи закупівель шляхом створення ЦЗО є: упровадження дієвого та ефективного механізму здійснення закупівель з урахуванням міжнародного досвіду повернення закупівель від міжнародних організацій до Уряду України після 2018 року; забезпечення раціонального використання бюджетних коштів; забезпечення можливості Міністерства охорони здоров'я України зосередитися на своїй основній ролі — органу, що відповідає за формування та реалізацію державної політики у сфері охорони здоров'я, а не закупівельної  установи.
Гліб Канєвський, керівник відділу з протидії корупції Центру «Ейдос», у своїй презентації «Допорогові закупівлі на місцевому рівні: проблеми, тренди та перспективи» поділився своїми думками, зокрема, щодо такого (рис. 11):

найбільшою проблемою допорогових закупівель є те, що органи місцевого самоврядування уникають проведення тендерів на Prozorro (допорогові закупівлі робіт до 1,5 млн грн) — вони уникають конкурентних процедур, розбивають контракти на менші лоти, не зважають на надто високі тендерні пропозиції, супротив чиновників тощо.
Рис.11

Міла Щепіна, департамент регулювання публічних закупівель МЕРТ, говорила про таке: «Навчання та професіоналізація в сфері публічних закупівель — нововведення та плани», фокусуючись, зокрема, на таких питаннях:

стратегія розвитку системи Prozorro включає компонент навчання. Зокрема, вона представила інструмент InfoBox і розказала про онлайн-курси з публічних закупівель, які є доступними для всіх і безкоштовними (наприклад, для бізнесу та НУО);

Під час обговорення сесії доповідачам було поставлено запитання.
Пан Зубар запитав, чому Україна обрала саме грузинську модель редукціону, яка, на його думку, є несправедливою, а не, наприклад, японську? Наталія Шимко, представник від МЕРТ, відповіла, що перевагою грузинського типу аукціону є те, що він є швидким порівняно, скажімо, з голландським. Проте вона зазначила, що сьогодні Київська школа економіки проводить дослідження ефективності даної грузинської моделі аукціону, і лише після цього можна буде говорити про ефективність чи неефективність такої моделі.
Під час Заключної сесії було поставлено запитання.
Перше запитання було від пана Зубара з журналу «Редукціон» стосовно того, що коли у тендері бере участь більше ніж п’ять учасників, то прибуток переможця тендера дорівнює нулю. Олександр Стародубцев відповів, що як державні службовці ми повинні думати, як отримати найкращу якість за найнижчу ціну, а не про те, як зробити бізнес успішним.

Представник від Харківської міськради Анна Севостьянова запитала поради щодо використання переговорної процедури для укладення договорів з постачальниками-нерезидентами. Олександр Шатковський відповів, що такі договори можна укладати англійською мовою (Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність»), а з 1 грудня 2016 року Законом дозволено подавати інвойси тільки англійською мовою. Борис Філіпов додав, що в ЄС також існує проблема з транскордонними закупівлями, і досягнення повної сумісності потребує часу. Електронні закупівлі допомагають досягти сумісності та допомагають європейським партнерам заходити на український ринок.


Учасник із Кропивницього регіону прокоментував, що плату за участь у тендері повинно бути скасовано, оскільки це інколи не дає змоги бізнесу брати участь. Наталія Шимко відповіла, що інколи замовники зловживають своїм становищем і не повертають учасникам плату за участь у тендер, який був скасований за ініціативою самого замовника. Проте це не означає, що українські платники податків повинні платити за те, що бізнес братиме участь у публічних закупівлях.
Висновки конференції
 
ВИСНОВКИ СЕСІЇ 1  — ПРОГРЕС у РЕФОРМУВАННІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
 
Конференція привітала прогрес, якого було досягнуто протягом 2016 року, в імплементації Стратегії реформування публічних закупівель, прийнятої Кабінетом Міністрів України в лютому 2016 року, що також включає в себе Дорожню карту для приведення у відповідність до законодавства України у сфері публічних закупівель до вимог Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
Під час конференції було досягнуто загальної згоди, що розгортання процесу електронних закупівель в 2016 році проходило добре. Зокрема, було зазначено підвищення прозорості та доступу до інформації про закупівлі. Учасники конференції привітали МЕРТ з отриманням системою Prozorro декількох нагород та оголосили приблизний розмір заощаджень від проведення реформ (8 млрд грн). Проте також було зазначено, що заощадження бюджетних коштів не завжди збігається з отриманням найбільшої ефективності в роботі системи публічних закупівель.
Учасники конференції відзначили певні досягнення і прогрес у здійсненні закупівель для потреб оборони.
Також було зазначено, що на 2017 рік заплановано дуже багато інших реформ (відповідно до положень Стратегії реформування публічних закупівель/Дорожньої карти). Існують перепони для всіх учасників системи, і ця обставина вимагає  постійного співробітництва й політичної волі для  забезпечення успіху реформ.

ВИСНОВКИ СЕСІЇ 2 — РУХ ДО ЕЛЕКТРОННИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
 
За результатами обговорень електронних закупівель учасники відзначили факт існування практичних проблем у процесі здійснення закупівель, що пов'язано з такими обставинами:
швидким розгортанням системи для всіх замовників, що створило розбіжності між технічними рішеннями та законодавчими положеннями, а також затримки в застосуванні деяких закупівельних механізмів (конкурентний діалог, який було запроваджено тільки нещодавно, рамкові угоди);
відсутністю єдиного підходу до тлумачення процесів різними службами підтримки учасників закупівель різними онлайн платформами та ДП Prozorro як адміністратора системи;
низьким рівнем знань/компетенції з боку учасників та замовників (і частково онлайн-платформ), що часто посилюється через різні інтерпретації та позиції  контрольних органів.
Незважаючи на всі ці проблеми, учасники конференції підтвердили факт наявності певних досягнень системи електронних закупівель стосовно процесу здійснення закупівель. Зокрема, було зазначено, що (1) заощадження бюджету становлять 12 % завдяки відкритості, легкості доступу та збільшенню конкуренції; (2) зросла кількість нових учасників у середньому до 2,98 на один тендер; (3) підвищилась загальна легкість користування системою.
Учасники конференції привітали заплановані надалі кроки з покращання системи (зокрема, її інтеграцію з державними реєстрами, з Держказначейством, усунення невідповідностей між технічними рішеннями та законодавчими положеннями, запровадження рамкових угод, початок пілотного проекту з централізації закупівель, а також запровадження електронних каталогів, імплементацію електронних контрактів, електронних інвойсів, інтеграцію системи Prozorro з електронними системами ЄС (TED та SIMAP) та СОТ).
Учасники конференції підтримали точку зору представників замовників та учасників тендерів (економічних операторів), що хоча система Prozzorro допомагає зменшити ризики корупції та полегшує доступ до тендерів і допомагає підвищити рівень конкуренції та ефективності проведення тендерів, необхідно все ще проводити спеціальні заходи.
 
ВИСНОВКИ СЕСІЇ 3 —МОНІТОРИНГ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
 
За результатами обговорення даної сесії було зроблено такі висновки:
А. Було зазначено, що антикорупційна експертиза результатів тендерів, і зокрема моніторинг переможців тендерів, є корисним додатковим інструментом.
В. Учасники конференції привітали сталий розвиток та покращання інструментів аналітичного моніторингу для всіх із відкритим доступом, зокрема «ВІ» модуль Prozorro та новий веб-інструмент DoZorro. У цьому ж контексті було досягнуто згоди, що навчання  користуванню такими інструментами є необхідним та має продовжуватись.
 
ВИСНОВКИ СЕСІЇ 4 — ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ
 
СТОСОВНО ЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ЗАКУПІВЕЛЬ
А. Учасники Конференції привітали зусилля Уряду України за підтримки програм технічної допомоги ЄС  із  запровадження пілотного проекту з централізації публічних закупівель у 2017 році (включаючи створення та роботу Центральної закупівельної організації для замовників на центральному рівні) та відзначили, що запровадження ЦЗО може бути корисним із кількох причин. 

Для замовників — спрощення роботи та розвантаження працівників від надмірної додаткової роботи з проведення тендерів, заощадження часу та ресурсів, зменшення ризиків стосовно можливого оскарження тендерів та уваги з боку контрольних органів.
Для учасників — більші контракти, більше професійних закупівельників, які говорять однією мовою ринку, покращене співробітництво в середньо- та довгостроковій перспективі з замовниками.
Для системи закупівель та суспільства в  цілому — зменшення витрачання публічних коштів, покращений рівень відповідальності, концентрація найкращих практик та покращена робота системи в цілому.
В. У секторі охорони здоров'я учасники Конференції відзначили ефективне запровадження ЦЗО, що допоможе здійснювати більш вчасне та стабільне постачання медичних препаратів для населення.
СТОСОВНО НАВЧАННЯ ТА ПРОФЕСІОНІЛІЗАЦІЇ В ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЛЯХ
 
Під час конференції було зазначено успіх онлайн-курсу з публічних закупівель для замовників та підтримано початок інших курсів для бізнесу та громадянського суспільства.
Учасниками було відзначено відсутність професійного підходу до організації закупівельної діяльності, що залишається значною проблемою, яка, зокрема, включає: відсутність знань та навичок для здійснення закупівель, надмірний тягар та ризик для членів тендерних комітетів, а також невирішеність проблеми дефіциту освічених та досвідчених спеціалістів.
Під час конференції, водночас, було зазначено, що досягнуто певного прогресу у просуванні професіоналізації системи публічних закупівель через легалізацію уповноважених осіб (професіоналів у сфері закупівель), які замінять тендерні комітети; також досягнуто прогресу з пілотним проектом зі створення ЦЗО та запровадження запланованих освітніх програм у сфері публічних закупівель в університетах (у 2017 році).
СТОСОВНО ЕФЕКТИВНОСТІ ТА ЦІЛІСНОСТІ СИСТЕМИ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
 
Учасники конференції висловили занепокоєність практикою поділу контрактів на місцевому/муніципальному рівні та випадками уникнення проведення спрощених електронних аукціонів для допорогових закупівель. Крім того, було запропоновано продовжити роботу над регулюванням допорогових закупівель у законодавстві про публічні закупівлі.
Водночас існує думка, що публічні закупівлі за своєю суттю схильні до корупції. Висновками конференції було підтверджено, що корупцію в закупівлях неможливо відділити від корупцї в країні в цілому (що є результатом неналежної роботи правоохоронних органів та судової системи) та, зокрема, що тільки самого покращання Закону України «Про публічні закупівлі» (включаючи нововведення щодо електронних закупівель) буде недостатньо для вирішення проблеми корумпованості публічних закупівель.
Конференцією було відзначено, що подальший прогрес в імплементації Стратегії реформування публічних закупівель/Дорожньої карти та положень Угоди про асоціацію між Україною та ЄС допоможе зміцнити управління та цілісність системи публічних закупівель в Україні, а також допоможе в боротьбі з корупцією та підвищенні ефективності здійснення публічних закупівель.

Учасники конференції: М. Дворніченко, О. Мельник, В. Зубар

Учасники конференції