Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 01-02-03 (131-132-133) січень-лютий-березень 2017 року.
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 01-02-03 (131-132-133) січень-лютий-березень 2017 року.


 






Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



«Transparency International Україна» та PROZORRO за сприяння Міжнародного фонду «Відродження» 16 вересня 2016 року провели круглий стіл «Повний перехід на ProZorro: результати першого місяця та подальші плани реформи публічних закупівель», присвячений досягненням і викликам реформи, розвитку електронної системи PROZORRO та долученню громадськості до контролю над використанням бюджетних коштів.
Захід відбувся 16 вересня у Києві за адресою: вул. Льва Толстого,3, у Креативному простірі Часопис.  Близько 80 представників громадських організацій, бізнесу та державних установ з усієї України зібралися для обговорення результатів приєднання всіх держаних замовників до системи ProZorro, механізмів контролю над публічними закупівлями за допомогою інструментів, що їх пропонує система, а також подальші плани розвитку реформи публічних закупівель.

Під час свого виступу директор департаменту регулювання державних закупівель Мінекономрозвитку Олександр Стародубцев зазначив, що мета реформи — це відновлення довіри до системи публічних закупівель в Україні шляхом кардинального спрощення участі бізнесу в державних тендерах та викорінення корупції в цій сфері. «Публічні закупівлі вже стали простими та прозорими: замовнику легко оголосити тендер, постачальнику просто взяти участь. При цьому кожному пересічному громадянину настільки просто перевірити результати тендера, що це вже стає звичкою», — відзначив він. 

Олександр Стародубцев, Ярослав Юрчишин, Тетяна Коба, Оксана Тарасина-Колтак
 
Проведено велику роботу. Технічно:
реалізовано модуль контрактингу.
Створено процедуру для електронних закупівель Міністерства оборони України.
Тестується процедура конкурентного діалогу.
Забезпечено інтеграцію з сервісом перевірки сплат .007.
Побудовано процес оброблення зворотного зв'язку та доопрацювань системи.
Організаційно:
* два тренінги ТоТ — підготовка 36 тренерів.
* Апгрейтнуто infobox.prozorro.org.
* Потужна рекламна та банерна кампанія.
* Суттєво покращено взаємодію з майданчиками.
* Підготовлено два законопроекти.
* Готується моніторинговий портал. 
Що  далі
Подальший розвиток спільноти на Інфобокс, зокрема бібліотеки примірних специфікацій.
Створення моніторингового порталу.
Багато різного навчання.
Конкурентний діалог та рамкові угоди до кінця року.
Інтеграція з реєстрами, боротьба з тролінгом.
І ще багато цікавих ідей.


Олександр Стародубцев поділився результатами першого місяця роботи після переходу всіх державних замовників у систему ProZorro. Крім того, він розповів, що для якомога безболіснішого переходу замовників на ProZorro було проведено більше 160 навчальних семінарів у всіх регіонах України, підготовлено перший масовий державний онлайн-курс на платформі Prometheus та стоворено спеціальний ресурс для замовників http://infobox.prozorro.org/, а також дві програми з навчання тренерів (Training for Trainers, ToT) у регіонах.

Завдяки тому, що в системі «всі бачать усе», тепер бізнес та громадськість можуть контролювати чесність публічних закупівель. Щодня в системі оголошується близько 1 000 тендерів. Жодне відомство чи контрольний орган фізично не зможе проконтролювати іх усі. Тож, ми не втомлюємося закликати громадськість контролювати закупівлі, адже ProZorro пропонує цілу низку інструментів моніторингу.

Успішний розвиток реформи публічних закупівель базується на золотому трикутнику взаємодії: держава, бізнес і громадянське суспільство, розповів Ярослав Юрчишин, виконавчий директор «Transparency International Україна». Головний здобуток системи ProZorro полягає в можливості легко побачити підозрілі тендери та корупційні схеми. Громадські активісти тепер легко можуть моніторити закупівлі та викривати шахраїв. «ProZorro пропонує багато інструментів для моніторингу й аналізу закупівель. А Transparency International разом із партнерами допомагає активістам і волонтерам налагодити системну роботу в цьому напрямку», — пояснив Ярослав Юрчишин.

Ярослав Юрчишин

Зокрема, кожен охоччий може дізнатися про деталі кожного тендера, об’явленого в ProZorro, на сайті https://prozorro.gov.ua/: пошук відбувається в максимально простий і зручний спосіб, достатньо ввести назву постачальника, замовника, чи тип товару (рис. 1). А завдяки відкритому модулю аналітики http://bi.prozorro.org/ кожен охоччий може зібрати статистику закупівель за власними параметрами (рис. 2).   

Рис. 1. Моніторингова інфрастуктура

Джерело: https://prozorro.gov.ua/ua/monitoryng/

Рис. 2. Можливість доступу до інформації — прозорі закупівлі

Нагадаймо, що з червня команда ProZorro роздає професійні ліцензії на користування модулем аналітики. На додаток до основних інструментів аналітики власники професійних ліцензій отримають додаткові можливості, наприклад  створення індивідуальних вибірок даних, які можуть бути використані для виявлення порушень, проведення журналістських розслідувань тощо.


Ярослав Юрчишин та Тетяна Коба

Тетяна Коба, заступник директора КП «Інформатика» КМДА, поділилася досвідом замовників, підпорядкованих КМДА,  зазначивши, що всі закупівлі з бюджетом 3 тис. грн та більше сьогодні проводяться через ProZorro. «Станом на серпень цього року 85 % усіх закупівель проводяться через електронну систему. Для забезпечення ефективності закупівель ми постійно проводимо заходи з підвищення рівня кваліфікації структурних підрозділів КМДА в закупівлях», — розповіла Тетяна Коба.

Тетяна Коба


Тетяна Коба та Оксана Тарасина-Колтак

З діяльністю департаменту внутрішнього фінансового контролю й аудиту КМДА познайомила присутніх директор цього департаменту Оксана Тарасина-Колтак.

Оксана Тарасина-Колтак

Мета внутрішнього аудиту — з'ясувати необхідність закупівлі в КМДА. Внутрішній аудит розподіляється за напрямками діяльності: попередній контроль; поточний контроль; наступний контроль. Діяльність департаменту підкріплено розпорядженням в. о. Голови Київради (КМДА) № 1036 (зі змінами) «Про вдосконалення порядку здійснення внутрішнього фінансового контролю підприємств, установ та організацій комунальної форми власності міста та районів міста Києва, а також державних підприємств, що перебувають у сфері управління виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)».
 
Згідно з п. 4.6 розпорядження № 1036 КМДА, необхідно до подання  оголошення про проведення процедури закупівлі надавати Головному управлінню внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)  обґрунтування доцільності закупівлі, документацію конкурсних торгів  на вивчення та, за  необхідності, для відповідного реагування. Термін вивчення та реагування щодо документації конкурсних торгів не повинен перевищувати 10 робочих днів з моменту її отримання.    
 
Подання оголошення про проведення процедури закупівлі здійснювати лише в разі відсутності зауважень з боку  Головного управління внутрішнього фінансового контролю та аудиту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). 
 

Напрямки діяльності департаменту внутрішнього фінансового контролю і аудиту КМДА наведено в табл. 1, ризики і результати попереднього контролю — моніторингу  тендерної документації  відбито на  табл.1.2., поточного контролю — моніторингу перебігу закупівель — на табл.1.3., наступного контролю — аудиту відповідності дотримання замовниками вимог законодавства під час проведення закупівель — на табл.1.4.
 Таблиця 1
НАПРЯМКИ ДІЯЛЬНОСТІ ДЕПАРТАМЕНТУ ВНУТРІШНЬОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ І АУДИТУ КМДА

ПОПЕРЕДНІЙ
КОНТРОЛЬ
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ НАСТУПНИЙ КОНТРОЛЬ
Моніторинг документації конкурсних торгів та допустимого рівня цін Поточна перевірка обсягів та вартості виконаних ремонтно-будівепьних та проектних робіт (економія 12,2 млн грн) Проведення адиту ефективності (б)
Експертиза ремонтно- будівельник кошторисів та дефектних актів
(економия 4,7 млн грн )
Моніторинг перебігу конкурсних торгів Проведення фінансового аудиту та аудиту відловідності (порушення — 443 млн грн, втрати — 276 млн грн)
Перевірка фактичної кошторисної вартості інженерних мереж під час приняття їх до комунальної власності, за рахунок яких планується зменшення розміру пайової участі (економія 7,1 млн грн) Ідентифікація ризиковіх операцій Моніторинг усунення порушень
(усунуто — 4,1 млн грн)
Забезпечення доступу до максимальної кількості іформації через інтернет-портал «Київаудит» (http:// kyivaudit.gov.ua)
 
Моніторинг цін закупівель за наданими акцептами (укладеними договорами) Моніторинг упровадження наданих рекомендацій (222)
  Моніторинг результатів «допорогових» закупівель Моніторинг реагувань правоохоронних  органів (зареєстровано к.п. — 85, підозр — 22, розшук — 6, суд — 9)

Таблиця.1.2. Моніторинг тендерної документації у ході попереднього контролю
ПОПЕРЕДНІЙ КОНТРОЛЬ І МОНІТОРИНГ
 
Ризики
 
•             Доцільність закупівлі.
•             Відповідність допустимого рівня ціни/очікуваної вартості до середньоринкових цін.
•             Дискримінаційні вимоги.
•             Критерії оцінювання, відмінні від ціни.
•             Відповідність до інших вимог законодавства
Результати за 1-ше півріччя 2016 року
 
•             Надано зауважень без ризику втрат на суму 584,8 млн грн.
•             Враховано зауважень на суму 607,5 млн грн.
•             Завищення допустимого рівня цін на 24,3 млн грн.
•             Усунуто завищення допустимого рівня ціни на 17,9 млн грн
   

Таблиця. 1.3. Моніторинг перебігу закупівель у ході поточного контролю
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ і МОНІТОРИНГ
Ризики під час акцепту
 
•          Відхилення найбільш економічно вигідних пропозицій.
•          Відповідність ціни переможця до середньоринкових цін
Ризики під час укладення договорів та додаткових угод
 
•          Відповідність договору до умов тендера (строки оплати та виконання, аванс, штрафні санкції, специфікація).
•          Зміни до договору через збільшення цін, зміни якості чи кількості, строків виконання
Результати за 1-ше півріччя 2016 року
 
•          Виявлено порушення норм законодавства, що містять ризик втрат, на суму 13 млн грн.
•          Враховано зауважень на суму 6,4 млн грн

Таблиця. 1.4. Аудити відповідності дотримання замовниками вимог законодавства під час проведення закупівель з метою наступного контролю
АУДИТИ І НАСТУПНИЙ КОНТРОЛЬ
Ризики  Уникнення процедури публічних закупівель.
•          Відповідність фактично закуплених товарів, робіт та послуг до умов договору.
•          Відповідність організації процедури закупівель замовника до вимог чинного законодавства
Результати за 1-ше півріччя 2016 року
 
•          Виявлено фінансових порушення на суму 39 млн грн.
•          Виявлено втрат через неефективні управлінські рішення на суму 3 млн грн
 

ВПЛИВ СИСТЕМИ PROZORRO НА МОНІТОРИНГ ЗАКУПІВЕЛЬ У КМДА
1. Можливість відслідкувати надання замовником преференцій одному учаснику.
Приклад:
Управління капітального будівництва Дарніцької РДА  із 37 проаналізованих ДВФКА тендерів із капітальних ремонтів у 19 випадках (51 %) переможцем визнало ТОВ «КОМПАНІЯ ОРІОН ГОЛД» у 17 випадках (46 %) — ТОВ «ПЛАТФОРМА БУД». При цьому під час торгів пониження ціни не було, а загальна вартість закупівель була лише на 0,2 % менше очікуваної вартості.
2. Можливість дистанційного моніторингу уникнення публічних закупівель.
Приклад:
Київський зоологічний парк під час закупівлі рекламних послуг розбив її на чотри процедури загальною вартістю 220 тис. грн.
3. Можливість моніторингу коректності здійснення фінансових операцій через допорогові закупівлі.
Приклад:
Під час моніторингу закупівлі Управлінням освіти, молоді та спорту Святошинської РДА м. Києва послуг з утилізації техніки виявлено недотримання замовником процедури списання комунального майна, зокрема повернення до бюджету м. Києва коштів від реалізації запчастин, техніки, металобрухту та дорогоцінних металів.

Під час круглого столу також було підбито підсумки роботи Комісії з розгляду звернень, що діє за підтримки МФ «Відродження» (табл. 2, 3). Іван Лактіонов розповів про основні принципи роботи Комісії на підставі наказу № 35 ДП «Прозорро». У ході обговорення учасники дізналися про типові порушення при допорогових закупівлях, на яких замовників отримувано найбільше скарг, які міністерства реагують на порушення в підпорядкованих їм структурах та багато іншого. Нажаль не всі замовникі виконують рішення Комісії. Познайомитися з лідерами виконання рішень Комісії з розгляду звернень Замовниками за період квітень — серпень 2016 року можна на Діаграмі 2. та Табл. 3.

Іван Лактіонов, Ярослав Юрчишин

Діаграма 1. СТУКТУРА ПОДАНИХ ЗВЕРНЕНЬ, %

Таблиця 2
СТУКТУРА ПОДАНИХ ЗВЕРНЕНЬ, %
СТУКТУРА ПОДАНИХ ЗВЕРНЕНЬ Кількість у %
Відхилено 23
Скасовано 7
Задоволено 27
Відкликано 13
Залишено без розгляду 30

Діаграма 2. Виконання рішень Комісії з розгляду звернень Замовниками за період квітень — серпень 2016 року
Таблиця 3

Виконання рішень Комісії з розгляду звернень Замовниками за період квітень — серпень 2016 року

  КМДА Дніпропетровська ОДА Донецька ОДА Чернігівська ОДА Мініфрастурутури Сумська ОДА Миколаївська ОДА Інші
Усього задоволено Комісією 195 49 31 22 14 14 13 196
Виконано 43 15 17 1 2 4 0 44
Виконано у % 22,05 30,61 54,84 4,55 14,29 28,57 0 22,45

Висновки:
Що відбулося за перший офіційний місяць державних прозорих закупівель?
Покрокова справжня реформа. І висновки для громади прості й класичні:
1) уся інформація відкрита. Будь-хто у відкритому доступі може побачити всю поетапну інформацію за всіма закупівлями, залитими в єдину базу — аби було бажання дивитися. Важливо не бути осторонь та байдужим, цікавитися коштами свого району чи галузі, щонайменше;
2) публічність поки ще працює. Кожен корупційний тарган і його «куми», незалежно від статусу, публічності бояться. Принаймні це неприємно, коли «громадськість тицьне пальцем»;
3) допорогові закупівлі мають бути внесені в Закон — тоді кожен держзамовник нестиме нехай і мінімальну, але відповідальність за власні дії;
4) навчатися і змінюватися потрібно всім (учасникам, замовникам, громадськості)
І бути уважними — серед нас чимало агентів «ПроЗорро»;
5) Для підвищення доброчесності допорогових закупівель необхідно зробити наступні кроки (план дій від Прозорро): обмін інформацією серед всіх суб’єктів допорогових закупівель; висвітлення проблематики закупівель у ЗМІ; робота з місцевими депутатами; залучення громадськості; внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі».

Олена Стародубцева(крайня ліворуч), Мирослав Сімка

Друга частина заходу стосувалася підвищення професійного рівня агентів впливу в регіонах України. Розпочав цей захід Мирослав Сімка.

Нагадаймо, що 1 серпня Закон України «Про публічні закупівлі» та перехід на систему ProZorro стали обов’язковими для всіх державних замовників. Повний перехід відбувся в два етапи: з 1 квітня цього року всі свої надпорогові закупівлі в систему ProZorro перевели центральні органи виконавчої влади, великі державні компанії та підприємства, що є природними монополіями. З 1 серпня використання електронної системи публічних закупівель стало обов’язковим для решти державних замовників.
Електронна система працювала в пілотному режимі з лютого 2015 року. Використання системи було добровільним, і кожен державний замовник мав можливість проводити у ProZorro допорогові закупівлі на суму до 200 тис. грн для товарів та послуг і 1,5 млн грн для робіт. Незважаючи на добровільну участь у пілотному проекті, система ProZorro дозволила заощадити майже 1,2 млрд грн.
Сьогодні кількість тендерів у системі вже перевищила 200 тис. грн. Кількість замовників, що приєдналися до системи, понад 10 тис. Середня кількість пропозицій на одні торги — 2,62, загальна сума економії — 3,87 млрд грн.
Повністю відео з цього круглого столу можна буде подивитися   в  Інтернеті за таким посиланням: https://www.facebook.com/trypilskiikrai/videos/541756089356529/.
 
Підготував Владислав Зубар
З повною інформацією Ви можете ознайомитися у інформаційному бюлетні «Редукціон» 2016 жовтень-листопад-грудень №10-11-12(128-129-130)