Під час свого виступу директор департаменту регулювання державних закупівель Мінекономрозвитку Олександр Стародубцев зазначив, що мета реформи — це відновлення довіри до системи публічних закупівель в Україні шляхом кардинального спрощення участі бізнесу в державних тендерах та викорінення корупції в цій сфері. «Публічні закупівлі вже стали простими та прозорими: замовнику легко оголосити тендер, постачальнику просто взяти участь. При цьому кожному пересічному громадянину настільки просто перевірити результати тендера, що це вже стає звичкою», — відзначив він.
Олександр Стародубцев поділився результатами першого місяця роботи після переходу всіх державних замовників у систему ProZorro. Крім того, він розповів, що для якомога безболіснішого переходу замовників на ProZorro було проведено більше 160 навчальних семінарів у всіх регіонах України, підготовлено перший масовий державний онлайн-курс на платформі Prometheus та стоворено спеціальний ресурс для замовників http://infobox.prozorro.org/, а також дві програми з навчання тренерів (Training for Trainers, ToT) у регіонах.
Завдяки тому, що в системі «всі бачать усе», тепер бізнес та громадськість можуть контролювати чесність публічних закупівель. Щодня в системі оголошується близько 1 000 тендерів. Жодне відомство чи контрольний орган фізично не зможе проконтролювати іх усі. Тож, ми не втомлюємося закликати громадськість контролювати закупівлі, адже ProZorro пропонує цілу низку інструментів моніторингу.
Успішний розвиток реформи публічних закупівель базується на золотому трикутнику взаємодії: держава, бізнес і громадянське суспільство, розповів Ярослав Юрчишин, виконавчий директор «Transparency International Україна». Головний здобуток системи ProZorro полягає в можливості легко побачити підозрілі тендери та корупційні схеми. Громадські активісти тепер легко можуть моніторити закупівлі та викривати шахраїв. «ProZorro пропонує багато інструментів для моніторингу й аналізу закупівель. А Transparency International разом із партнерами допомагає активістам і волонтерам налагодити системну роботу в цьому напрямку», — пояснив Ярослав Юрчишин.
Ярослав Юрчишин
Джерело: https://prozorro.gov.ua/ua/monitoryng/
Рис. 2. Можливість доступу до інформації — прозорі закупівлі
Нагадаймо, що з червня команда ProZorro роздає професійні ліцензії на користування модулем аналітики. На додаток до основних інструментів аналітики власники професійних ліцензій отримають додаткові можливості, наприклад створення індивідуальних вибірок даних, які можуть бути використані для виявлення порушень, проведення журналістських розслідувань тощо.
Ярослав Юрчишин та Тетяна Коба
Тетяна Коба, заступник директора КП «Інформатика» КМДА, поділилася досвідом замовників, підпорядкованих КМДА, зазначивши, що всі закупівлі з бюджетом 3 тис. грн та більше сьогодні проводяться через ProZorro. «Станом на серпень цього року 85 % усіх закупівель проводяться через електронну систему. Для забезпечення ефективності закупівель ми постійно проводимо заходи з підвищення рівня кваліфікації структурних підрозділів КМДА в закупівлях», — розповіла Тетяна Коба.
Тетяна Коба
Тетяна Коба та Оксана Тарасина-Колтак
З діяльністю департаменту внутрішнього фінансового контролю й аудиту КМДА познайомила присутніх директор цього департаменту Оксана Тарасина-Колтак.
Оксана Тарасина-Колтак
Напрямки діяльності департаменту внутрішнього фінансового контролю і аудиту КМДА наведено в табл. 1, ризики і результати попереднього контролю — моніторингу тендерної документації відбито на табл.1.2., поточного контролю — моніторингу перебігу закупівель — на табл.1.3., наступного контролю — аудиту відповідності дотримання замовниками вимог законодавства під час проведення закупівель — на табл.1.4.
Таблиця 1
НАПРЯМКИ ДІЯЛЬНОСТІ ДЕПАРТАМЕНТУ ВНУТРІШНЬОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ І АУДИТУ КМДА
ПОПЕРЕДНІЙ КОНТРОЛЬ |
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ | НАСТУПНИЙ КОНТРОЛЬ |
Моніторинг документації конкурсних торгів та допустимого рівня цін | Поточна перевірка обсягів та вартості виконаних ремонтно-будівепьних та проектних робіт (економія 12,2 млн грн) | Проведення адиту ефективності (б) |
Експертиза ремонтно- будівельник кошторисів та дефектних актів (економия 4,7 млн грн ) |
Моніторинг перебігу конкурсних торгів | Проведення фінансового аудиту та аудиту відловідності (порушення — 443 млн грн, втрати — 276 млн грн) |
Перевірка фактичної кошторисної вартості інженерних мереж під час приняття їх до комунальної власності, за рахунок яких планується зменшення розміру пайової участі (економія 7,1 млн грн) | Ідентифікація ризиковіх операцій |
Моніторинг усунення порушень (усунуто — 4,1 млн грн) |
Забезпечення доступу до максимальної кількості іформації через інтернет-портал «Київаудит» (http:// kyivaudit.gov.ua) |
Моніторинг цін закупівель за наданими акцептами (укладеними договорами) | Моніторинг упровадження наданих рекомендацій (222) |
Моніторинг результатів «допорогових» закупівель | Моніторинг реагувань правоохоронних органів (зареєстровано к.п. — 85, підозр — 22, розшук — 6, суд — 9) |
Таблиця.1.2. Моніторинг тендерної документації у ході попереднього контролю
ПОПЕРЕДНІЙ КОНТРОЛЬ І МОНІТОРИНГ |
|
Ризики |
• Доцільність закупівлі. • Відповідність допустимого рівня ціни/очікуваної вартості до середньоринкових цін. • Дискримінаційні вимоги. • Критерії оцінювання, відмінні від ціни. • Відповідність до інших вимог законодавства |
Результати за 1-ше півріччя 2016 року |
• Надано зауважень без ризику втрат на суму 584,8 млн грн. • Враховано зауважень на суму 607,5 млн грн. • Завищення допустимого рівня цін на 24,3 млн грн. • Усунуто завищення допустимого рівня ціни на 17,9 млн грн |
Таблиця. 1.3. Моніторинг перебігу закупівель у ході поточного контролю
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ і МОНІТОРИНГ | |
Ризики під час акцепту |
• Відхилення найбільш економічно вигідних пропозицій. • Відповідність ціни переможця до середньоринкових цін |
Ризики під час укладення договорів та додаткових угод |
• Відповідність договору до умов тендера (строки оплати та виконання, аванс, штрафні санкції, специфікація). • Зміни до договору через збільшення цін, зміни якості чи кількості, строків виконання |
Результати за 1-ше півріччя 2016 року |
• Виявлено порушення норм законодавства, що містять ризик втрат, на суму 13 млн грн. • Враховано зауважень на суму 6,4 млн грн |
Таблиця. 1.4. Аудити відповідності дотримання замовниками вимог законодавства під час проведення закупівель з метою наступного контролю
АУДИТИ І НАСТУПНИЙ КОНТРОЛЬ | |
Ризики |
Уникнення процедури публічних закупівель. • Відповідність фактично закуплених товарів, робіт та послуг до умов договору. • Відповідність організації процедури закупівель замовника до вимог чинного законодавства |
Результати за 1-ше півріччя 2016 року |
• Виявлено фінансових порушення на суму 39 млн грн. • Виявлено втрат через неефективні управлінські рішення на суму 3 млн грн |
ВПЛИВ СИСТЕМИ PROZORRO НА МОНІТОРИНГ ЗАКУПІВЕЛЬ У КМДА
Під час круглого столу також було підбито підсумки роботи Комісії з розгляду звернень, що діє за підтримки МФ «Відродження» (табл. 2, 3). Іван Лактіонов розповів про основні принципи роботи Комісії на підставі наказу № 35 ДП «Прозорро». У ході обговорення учасники дізналися про типові порушення при допорогових закупівлях, на яких замовників отримувано найбільше скарг, які міністерства реагують на порушення в підпорядкованих їм структурах та багато іншого. Нажаль не всі замовникі виконують рішення Комісії. Познайомитися з лідерами виконання рішень Комісії з розгляду звернень Замовниками за період квітень — серпень 2016 року можна на Діаграмі 2. та Табл. 3.
Іван Лактіонов, Ярослав Юрчишин
Діаграма 1. СТУКТУРА ПОДАНИХ ЗВЕРНЕНЬ, %
СТУКТУРА ПОДАНИХ ЗВЕРНЕНЬ | Кількість у % |
Відхилено | 23 |
Скасовано | 7 |
Задоволено | 27 |
Відкликано | 13 |
Залишено без розгляду | 30 |
Діаграма 2. Виконання рішень Комісії з розгляду звернень Замовниками за період квітень — серпень 2016 року
Виконання рішень Комісії з розгляду звернень Замовниками за період квітень — серпень 2016 року
КМДА | Дніпропетровська ОДА | Донецька ОДА | Чернігівська ОДА | Мініфрастурутури | Сумська ОДА | Миколаївська ОДА | Інші | |
Усього задоволено Комісією | 195 | 49 | 31 | 22 | 14 | 14 | 13 | 196 |
Виконано | 43 | 15 | 17 | 1 | 2 | 4 | 0 | 44 |
Виконано у % | 22,05 | 30,61 | 54,84 | 4,55 | 14,29 | 28,57 | 0 | 22,45 |
Олена Стародубцева(крайня ліворуч), Мирослав Сімка
Друга частина заходу стосувалася підвищення професійного рівня агентів впливу в регіонах України. Розпочав цей захід Мирослав Сімка.
З повною інформацією Ви можете ознайомитися у інформаційному бюлетні «Редукціон» 2016 жовтень-листопад-грудень №10-11-12(128-129-130)