Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Конкуренція - річ хороша…
Дотримання основних принципів здійснення державних закупівель – забезпечення належного рівня конкуренції й недискримінації учасників торгів - річ дуже важлива. Чим більший вибір, тим ефективніше будуть витрачені державні кошти. Щоправда, не завжди невелика кількість учасників свідчить про неналежний підхід до процесу з боку замовника чи незацікавленість з боку потенційних учасників. Доволі часто – це ознака саме виваженої роботи грамотного закупівельника.   
Саме такі ознаки побачив медіа-вартовий 30 грудня 2010 року під час розкриття пропозицій конкурсних торгів на СТГО «Південна залізниця».
Зазвичай це підприємство славиться своїми насправді «аншлаговими» торгами, охочих взяти участь приходить доволі багато, тож процедура розкриття пропозицій іноді триває й кілька годин. Ясна річ, те, що до розгляду надійшло всього дві пропозиції щодо закупівлі послуг з технічного обслуговування і ремонту конторських, лічильних машин та комп’ютерної техніки (послуг із відновлення та заправки картриджів до лазерних принтерів та копіювальних апаратів), неабияк здивувало. Питання, чому так мало і чи не пов’язана така кількість учасників із нормами нинішнього закону, було першим, що з ним кореспондент ІБ «Редукціон» звернувся до секретаря комітету з конкурсних торгів Ірини Тихонової.    
  • Те, що торги «нечисленні», ніяк не пов’язано з новим законом про державні закупівлі, - зазначила пані Тихонова. – Причина, скоріше, в предметі закупівлі. Адже, наприклад, на конкурсних торгах із закупівлі одягу спеціального, нове законодавство не позначилося. Тому нарікати на якісь положення Закону «Про здійснення державних закупівель» не доводиться. Та й взагалі, як на мене, учасники торгів якогось впливу цього закону на собі не відчули. Незручним він є лише для нас – закупівельників.  
Саме специфіка предмету закупівель зумовлює незначну кількість пропозицій, запевнив медіа-вартового відповідальний за здійснення закупівлі провідний інженер Інформаційно-обчислювального центру (ОВЦ) СТГО «Південна залізниця» Анатолій Міщенко.
  • Послуги із відновлення та заправки картриджів до лазерних принтерів та копіювальних апаратів не є ексклюзивними, й підприємств, котрі готові їх надати – безліч. Проблема полягає в оперативності й обсягах їх надання. Оскільки даний вид послуг не сертифікується, то будь-який аматор може зголоситися на участь у торгах. На балансі нашого підприємства близько 3 000 принтерів. Звісно, довірити їх обслуговування любителям було б нерозумно. Тому документація конкурсних торгів мстить чіткі вимоги до постачальника послуг.
Проте навіть не стільки серйозна кількість пристроїв, що будуть обслуговуватися, має першочергове значення, говорить провідний інженер.
  • Найголовнішим для нас є оперативність роботи партнерів, а отже - їхнє територіальне розташування, - наголосив пан Міщенко. - Укласти договір з фірмою київською, яка не має місцевої філії, неможливо, бо часовий проміжок для нас важливий. Серйозні компанії заправляють картриджі протягом 6 годин від отримання заявки. Але від моменту, як ОВЦ забере картридж, скажімо, в Управлінні «Південної залізниці», збере необхідну кількість, передасть до фірми й отримає назад, минає дві доби. Уявити собі, щоб послуги надавала фірма з якогось іншого міста, важко. Саме питання часу й терміновості зумовлює наявність певних вимог документації конкурсних торгів. І вказуючи на те, що надавач послуг має бути місцевим або мати філію в нашому місті, ми абсолютно не порушуємо закон. Проте в Харкові фірм, котрі могли б надати нам відповідний сервіс, якісні послуги і, головне, прийнятні для нашої роботи строки, всього 3-4. Тому й така невелика кількість учасників на цих торгах.
Що ж до економії державних коштів, то, запевняють у СТГО «Південна залізниця», сумніватися в цьому не доводиться.
  • Заправка картриджів – це саме по собі економія, порівняно з придбанням нового картриджу. Причому економія в десятки разів. Якщо новий картридж коштує 500 гривень, то заправка старого – 50-60 грн.
Взагалі, переконані, члени комітету з конкурсних торгів СТГО «Південна залізниця» грамотно прописана документація – запорука успіху закупівельника.
  • Жорсткі вимоги, зазначені в документації, убезпечують замовника від подальших проблем, котрі нерідко можуть призвести до серйозних збоїв у роботі всього підприємства. – упевнений пан Міщенко. - Принцип дотримання конкуренції дуже хороший, він необхідний апріорі, проте несе й певні ризики. Адже можна укласти договір із учасником, котрий згодом підведе нас і не впорається із завданням, а ми залишимося без техніки. Процедура триває 70 днів, загальна вартість закупівлі близько мільйона гривень, і тому ми просто не маємо права помилитися. Затівати нові торги за таких умов – це катастрофа. Роздруківка документів на залізниці ведеться цілодобово. У документації прописано, що ми маємо право передавати 20% від заявленого обсягу для заправлення протягом години. Є дуже оперативні об’єкти, які залишити без техніки неприпустимо, ті ж залізничні каси. 
Що стосується ситуації взагалі на цьому ринку послуг, то конкуренція існує, й вибирати з чого є.
  • У принципі, можна сказати, що вибір маємо достатній, - зазначила Ірина Тихонова. - Минулого року, наприклад, у торгах із закупівлі послуг з технічного обслуговування і ремонту конторських, лічильних машин та комп’ютерної техніки (послуг із відновлення та заправки картриджів до лазерних принтерів та копіювальних апаратів) брали участь інші підприємства.      
Повертаючись до розмови про Закон України «Про здійснення державних закупівель», члени комітету зауважили, що оцінити його однозначно як хороший чи поганий неможливо.
  • З одного боку, закон дає змогу прописати все, що необхідно, в документації конкурсних торгів, і щодо цього нарікань немає. Грамотний закупівельник, котрий точно знає, що хоче купити, отримає саме необхідне, - зазначила пані Тихонова. – Та все ж деякі норми закону, як на мене, не є обґрунтованими. Збільшення термінів процедури, на мою думку, не є нагальним і шкодить діяльності замовника. Те ж саме можу сказати і про строки подання скарги. Навіщо давати 14 днів на подання скарги? Тому, хто упевнений, що його права утискаються, цілком вистачить і тижня, аби обдумати своє рішення й почати процедуру оскарження. А ось людям, котрі на оскарженнях професійно заробляють гроші, чи недобросовісним учасникам Закон «Про здійснення державних закупівель», на жаль, дає до рук ще один козир. Вони направляють скаргу останнього можливого дня, і процедура знов затягується. Відтак закупівля може тривати місяцями, а виробництво, діяльність підприємства чи  установи зазнає іноді непоправної шкоди. А якщо говорити про залізницю, то тут взагалі потрібна особлива оперативність, адже, більш «рухливого» підприємства знайти, мабуть важко. 
І все ж члени комітету з конкурсних торгів СТГО «Південна залізниця» налаштовані оптимістично. Головне, переконані закупівельники, ставити перед собою чіткі завдання.
Медіа-варта з Харкова