Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 01-02-03 (131-132-133) січень-лютий-березень 2017 року.
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 01-02-03 (131-132-133) січень-лютий-березень 2017 року.


 






Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Дворніченко Н. М.
Оскарження рішень органу оскарження
Стаття 18, що в колишньому Законі України «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон 1), що в чинному Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон 2), стосується порядку оскарження процедур закупівлі. И в Законі 1 (Ред. — Закон України «Про здійснення державних закупівель» № 1197-18) і в Законі 2 (Ред. — Закон України «Про публічні закупівлі» № 922-19) у статті 18 зазначено строки, у які може бути подано скарги до органу оскарження — Антимонопольного комітету України, що стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника. Скарги щодо укладених договорів про закупівлю, а також позови, зокрема щодо визнання протиправними та скасування рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель, а на даній час — у сфері публічних закупівель,  розглядаються в судовому порядку — в Окружному адміністративному суді міста Києва (далі — Суд). 
У цій частині все зрозуміло. На відміну від того, чи підлягає застосуванню спеціальна норма щодо встановлення строків, а саме стаття 18 Закону 1 і Закону 2, при розгляді спірних правовідносин? Чи будуть прийняті до уваги посилання скаржника на загальні правила щодо обчислення строків, встановлені Цивільним кодексом України?
Як зазначено в постанові Суду від 22.11.2016 № 826/25886/15 «Неузгодженість між чинними нормативно-правовими актами, їхнє протиріччя з одного й того самого предмета регулювання, а також суперечність між двома або більше формально чинними нормами права, прийнятими з одного і того ж питання в теорії права відомі як колізія норм права.
Колізія норм права вирішується шляхом вибору того нормативного акта, який має бути застосований до конкретного випадку (юридичного факту).
При розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.
Розв’язання колізій кодексів з іншими законами здійснюється шляхом застосування правил подолання темпоральних (пріоритет норми акта, що був прийнятий пізніше) та змістовних (пріоритет спеціальної норми) колізій норм права». 
Враховуючи, що кінцевий строк подання пропозицій конкурсних торгів призначений замовником на 27 листопада 2015 року, останнім днем подання скарги на документацію конкурсних торгів є 22 листопада 2015 року. Згідно з календарем на 2015 рік, 22 листопада — вихідний день (неділя). 
Аналогічного висновку дійшов Суд у справі № 826/5197/16 (постанова від 19 січня 2017 року).
Закон № 922-19 ст.18 ч.2 Скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
 
Закон № 1197-18  ст.18 ч.4. Скарги подаються до органу оскарження не пізніше 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення його прав чи законних інтересів прийнятим рішенням, дією чи бездіяльністю замовника, генерального замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
Скарги, що стосуються документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації, запиту цінових пропозицій), можуть подаватися у будь-який строк після оприлюднення оголошення про їх проведення, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, встановленої для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), та не пізніше ніж за три дні до дати, встановленої для подання цінових пропозицій.
 

 Але при розгляді в Суді справи № 826/25152/15 (постанова 17 лютого 2017 року) дійшли іншого висновку: «…суд зазначає, що відповідно до статті 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок. 
Тобто перебіг строку, потягом якого подаються скарги до органу оскарження починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.
Крім того, згідно з частиною п'ятою статті 254 Цивільного кодексу України якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день».

Оскільки позивач/скаржник про порушення своїх прав дізнався 21.10.2015, то перебіг строку для оскарження починається з 22.10.2015 та закінчується 31.10.2015.

Як встановлено судом, 31.10.2015 припало на вихідний день — суботу, а тому з урахуванням норм частини п’ятої статті 254 ЦК України днем закінчення строку є перший за ним робочий день, тобто — 02.11.2015 є останнім днем строку подачі скарги.
Колізія норм права є і якого в подальшому висновку з даного питання дійдуть  в органі оскарження та в Суді побачимо, а для скаржника це, звісно, лотерея (при тому небезкоштовна).
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 01-02-03 (131-132-133) січень-лютий-березень 2017 року