Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Про перехід державних закупівель в електронний формат уже говорять давно. Проте до впровадження ідей на практиці не дійшло. Змінювалася влада, переписувалися законодавчі акти, які регулюють сферу державних закупівель, а от електронізація торгів так і залишалася примарою. Багато років Україна йшла до переведення процедур в електронну форму, тому внесений народним депутатом України Іриною Горіною законопроект «Про внесення змін до Закону України» «Про здійснення державних закупівель» (щодо впровадження системи електронних державних закупівель) став, скоріше, цілком логічним та виваженим кроком, аніж несподіванкою. Для того, аби обговорити переваги та недоліки законопроекту та впровадження електронних закупівель як таких, на круглому столі «Електронні державні закупівлі» 29 вересня зібралися представники усіх задіяних у держзакупівельному процесі сторін – і органів влади, і бізнесу, і ЗМІ.
Учасники круглого столу дотримуються думки, що перехід до електронних закупівель є цілком закономірною і невід’ємною частиною бюджетного процесу, яка має привести українську держзакупівель ну систему до прозорості та економії. Крім того, навесні минулого року було затверджено Програму економічних реформ на 2010 - 2014 роки, котра містить ті самі положення.
Уповноважений орган: електронним закупівлям – зелене світло
Про роль Уповноваженого органу в системі державних закупівель, новинки законодавства та перспективи електронних закупівель розповів директор департаменту державних закупівель та державного замовлення Міністерства економічного розвитку і торгівлі Олександр Аніпко:

  • Одним із головних завдань МЕРТУ наразі є виконання функції Уповноваженого органу в системі державних закупівель України. Ця сфера завжди перебуває під пильною увагою суспільства і громадськості. Та це й зрозуміло, адже державні закупівлі як такі для нашої країни ніби новинка: в європейських країнах система вибудовувалася протягом багатьох років, тож там є уже напрацьована практика. Нам доводиться щодня працювати над удосконаленням цієї системи, удосконаленням того законодавства, що її регулює. Це з часом дозволить нам створити нормальні принципи конкуренції і раціонального використання коштів держави.Як ви знаєте, з 02 жовтня набирає чинності новий закон про державні закупівлі. До нього внесено низку змін, причому зроблено це з урахуванням пропозицій Президента. Уповноважений орган більше не займається погодженнями закупівель в одного учасника. Тепер застосування цієї процедури покладено на сумління замовників. Так що важко буде говорити про корупційні ризики навколо питання погодження цієї процедури. Для того, аби взагалі звести їх нанівець, і потрібно запровадити електронні закупівлі, це непоганий варіант, за якого питання корупції буде знято на 90%. Ми повністю підтримуємо цей проект, є, безумовно, і невеликі проблемні місця, але законопроект у цілому позитивний, його треба підтримати і просунути, аби він працював.
  •  
Спільні зусилля – запорука успіху
На необхідності вироблення спільної позиції, подальшого удосконалення законопроекту – а для цього є час, адже попереду друге читання – наголосила автор законопроекту, народний депутат України Ірина Горіна:
  • Хочу зазначити, що законопроект – це не моя одноосібна праця, це результат роботи фахівців Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Антимонопольного комітету України, експертів з країн СНД та Європи. Дуже правильна позиція сформувалася наразі навколо профільного держзакупівельного закону: ми намагаємося прийти до досконалості. Якщо ми детально вивчимо і обговоримо цей закон, прибрати з нього помилки, які неодмінно випливуть під час практичного застосування нормативно-правового акту, буде набагато легше. Цей закон вирішує 4 важливі завдання, їх більше але це основні.
Пані Горіна підкреслила, що прийняття цього закону дозволить вирішити багато проблемних питань, та перш за все, позитивно відіб’ється на економії коштів державного бюджету (до 20, а за окремими напрямками – до 30%), підвищить ефективність боротьби з корупцією, значно пришвидшить проведення процедур закупівель та полегшить участь у державних закупівлях для представників бізнесу, а отже – підвищить рівень конкурентності.

Повну версію статті ви можете переглянути, здійснивши передплату електронної або друкованої версії ІБ «Редукціон».