Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Закупівля – передусім
Травень став напрочуд активним місяцем у роботі комітету з конкурсних торгів Української інженерно-педагогічної академії Міносвіти і науки України. Цього місяця фахівці з державних закупівель чи не кожного тижня збиратимуться для проведення процедур розкриття. На одній з них до спостереження за роботою комітету долучився і медіа-вартовий.
Минулого року кореспонденти уже відвідували процедуру розкриття, жодних зауважень до роботи тоді ще тендерного комітету не виникло. Цього разу закупівля здійснювалася уже за законом, а не підзаконним актом. Із зміною законодавчого підґрунтя змін зазнав і склад комітету з конкурсних торгів: до числа відповідальних за закупівлі влилися нові молоді сили. Щоправда, поки що новоспечені фахівці лише вчаться та набираються досвіду у метрів держзакупівельного процесу.
«Новинки» законодавства аж ніяк не збили з пантелику закупівельників, тож процедура розкриття пропозицій конкурсних торгів на придбання робіт з капітального ремонту приміщень гуртожитку пройшла рівнесенько та без порушень. Неабияку роль у цьому відіграв секретар комітету з конкурсних торгів, донедавна – єдиний фахівець з державних закупівель закладу – Анатолій Рильцов. Незважаючи на офіційний лікарняний, він взяв участь у процедурі розкриття і намагався не лише провести її згідно із законом, але й поділитися досвідом із новичками справи.
І хоча на цей предмет закупівлі було подано лише 2 пропозиції від харківських ТОВ СК «Інтеграл» та ПП «Євробуд», новоспечені закупівельники пройшли хрещення законом. Учасники закупівлі на процедуру не завітали, проте до підготовки пропозицій поставилися відповідально: навіть досвідчені фахівці - голова комітету Сергій Чалий та секретар Анатолій Рильцов – жодних помилок на цьому етапі не виявили.
Як же опановують нове законодавство у закладі? Про перипетії конкурсного життя УІПА медіа-вартовому розповів Анатолій Рильцов.
  • Цей рік виявився у нас дуже активним у плані закупівель. Багато торгів плануємо проводити і цього місяця. У 2011 році все-таки нам і всій країні пощастило із бюджетом. Минулого року лише улітку ми отримали постійні кошториси, тож освоїти кошти просто не встигали. Через це окремі закупівлі, заплановані ще 2010, перенесли на цей рік, аби виважено та без порушень освоїти державні кошти. Якщо минулого року навіть не мріяли про своєчасний капітальний ремонт, то у 2011 ще у січні почали ретельно готуватися до нього. Але навіть не зважаючи на моніторинг галузі і старанну підготовку не можемо робити перерву і не можемо зупинитися ані на день, аби не втратити те, що маємо.
  • Маєте на увазі строки оприлюднення інформації та здійснення закупівлі?
  • Так, звичайно. Профільний закон висуває достатньо суворі вимоги. Якщо порівнювати із Положенням, то раніше працювати, звісно, було легше. Закон наразі вимагає від замовників торгів контролю – контролю за собою, своїми діями. Нашим повсякденням є стеження за часом і постійна перевірка виходу/невиходу інформації. Сила-силенна документів має своєчасно розміщуватися в друкованому виданні та Інтернеті. У зв’язку із цим ми навіть виділили окреме робоче місце, окрему ставку для ще одного фахівця із державних закупівель. Дуже важко тримати постійно руку на пульсі, а втрата одного дня, малесенька неуважність – і торги зірвано, доведеться знову все розпочинати.
  • Що ще складного ви бачите у застосуванні закону?
  • Тонких моментів багато, але крім строків, у першу чергу, підкреслю, що дуже важко працювати із процедурою закупівлі в одного учасника. Якщо раніше ми практично не відчували потреби в її застосуванні, то тепер за законодавством маємо застосовувати її для закупівлі найрізноманітніших документів, наприклад, дипломів або студентських квитків. Я, маючи чималий досвід роботи у державних закупівлях (працюю у комітеті від початку становлення закупівель в Україні), передбачав, що можуть виникнути проблеми. Готувати папери для застосування процедури закупівлі почали ще минулого року. Проте зараз уже травень, не так багато часу залишається до випуску, а порадувати студентів дипломами поки що не можемо.
  • І за чим затримка?
  • Дуже важко наразі отримати погодження Міністерства економіки. Воно давно мало б бути, але їхні фахівці пояснюють, що роботи – по вуха. Тож нам залишається лише чекати. Якщо раніше із видачею дипломів ускладнень не було, бо вони не купувалися за держзакупівельним законодавством, то тепер ми ще більше залежимо від Києва. При цьому страждають і філії нашого закладу, які розташовані в інших областях. Адже закупівлі здійснюємо централізовано, купуємо і для себе, і для них.
  • Як вам працювалося на початку року, коли майже всі освітяни страждали від нестачі харчування та палива?
  • Нам працювалося нормально, все заздалегідь спланували, та й за порогові межі не вийшли, так що усе за договорами, усе в межах закону, усе без проблем. Не довелося і процедуру запиту цінових пропозицій застосовувати. Ми раніше достатньо часто вдавалися до неї, а тепер вона мало чим відрізняється від відкритих торгів: що там безліч інформації підлягає оприлюдненню, що у відкритих торгах. Так що ми найчастіше застосовуємо саме відкриті торги, йдемо протоптаною стежкою - хай трохи довше, проте надійніше.
  • Чи хотіли б щось змінити у законі?
  • Звичайно, цей нормативно-правовий акт недосконалий, проте змінювати його, вважаю, поки що не треба. Ми щойно оговталися від постійних змін, які були властиві Положенню. Треба хоч трохи дати закупівельникам попрацювати за законом, звикнути до його тонкощів. Бо в Україні вже практикою стало те, що замовники і учасники повсякчас опановують нові норми замість того, щоб удосконалювати та відшліфовувати свої знання на сталій законодавчій базі. А держзакупівельна справа поспіху не терпить, тут важлива виваженість.
Медіа-варта з Харкова