Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Історичний музей стане недоступною фортецею?
Харківський історичний музей – один з найстаріших та найбільших музеїв України, провідний науково-дослідний центр краєзнавства Слобожанщини. Його унікальна колекція, що має національне значення, нараховує біля 250 тисяч цінних пам’яток матеріальної та духовної культури, у тому числі археологічні, етнографічні, нумізматичні, а також колекції витворів мистецтва, нагород, зброї, книг, збірки історичних документів, рідких світлин.
Безумовно, це господарство потребує суворого контролю, нагляду та охорони. З цією метою комітет з конкурсних торгів закладу оголосив про проведення запиту цінових пропозицій щодо надання послуг охорони. Враховуючи те, що Харківський історичний музей уже кілька років поспіль не брав участі у державних закупівлях на загальних засадах, медіа-вартові не могли відмовити собі у задоволенні поспостерігати, як впораються із цим нелегким процесом фахівці, покликані найефективніше використати виділені з місцевого бюджету кошти.
Розкриття розпочалося вчасно, і хоча спочатку відповідальна за проведення торгів Ірина Бублик була, м’яко кажучи, не в захваті від перспективи побачити на розкритті представника преси, у результаті опору та перешкод на шляху медіа-вартового представники замовника не чинили.
Атмосфера розкриття була достатньо напруженою, хвилювання голови комітету – чи то через присутність кореспондента, чи то через побоювання за втрачений досвід провадження подібної діяльності – було видно неозброєним оком.
Кожне слово, кожна дія обґрунтовувалися відповідними положеннями закону, з озиранням на представників преси. Проте, незважаючи на таку зосередженість, застаріла термінологія все-таки застосовувалася. Та, в принципі, враховуючи схвильованість пані Бублик, це було цілком зрозуміло. До того ж уся процедура була покладена на її плечі: члени комітету з конкурсних торгів виступили на процедурі розкриття сторонніми спостерігачами, участі у перевірці документів не брали і сиділи навіть не за загальним столом, а у залі. Яку-не-яку допомогу надавав секретар комітету, який опікувався заповненням протоколу розкриття, проте й він виглядав, скоріше, наполоханим учнем, кожна дія якого супроводжувалася суворим контролем не менш наполоханої вчительки.
Підклали дров у багаття занепокоєння комітету й інші співробітники музею. Посеред процедури розкриття консультація Ірини Бублик стала вкрай необхідною, тому їй довелося залишити процедуру на кілька хвилин, аби врегулювати інші поточні питання.
Присутні учасники лояльно поставилися до цієї ситуації, вочевидь, у відповідь, голова комітету теж не стала прискіпуватися до них. Коли справа дійшла до розгляду пропозиції Дочірнього підприємства «Харківспецбезпека», виявилося, що замість заявленої на присутність особи завітала інша людина. Цей факт аж ніяк не збентежив членів комітету, тож довіреності або хоча б документу, що посвідчує особу, вони не запросили. Як, власне, і посвідчення кореспондента у медіа-вартового.
Після закінчення процедури розкриття члени комітету дещо заспокоїлися, а Ірини Бублик розповіла про держзакупівельну діяльність закладу.
Ми достатньо давно стикалися із здійсненням закупівель за профільним законодавством. Ви ж знаєте, як довго ця сфера регулювалася підзаконним актом. До нього ми відношення не мали, оскільки мали свій підзаконний акт – окрему постанову, якою регулювалася діяльність нашого закладу і яка встановлювала для нас окремі правила гри під час закупівель. Так що така перерва у роботі комітету викликана не проблемами із фінансуванням, а відсутністю потреби проводити закупівлі на загальних засадах. Із прийняттям нового закону ми знову повернулися до держзакупівельної діяльності. Звичайно, за цей час багато змінилося, але загальні правила здійснення закупівель нам знайомі та зрозумілі. Жахає лише кількість документів, що мають бути оприлюднені, доводиться дуже уважно слідкувати за строками і постійно працювати з веб-порталом «Державні закупівлі».
- А це справа не така уже й легка, - долучився до розмови секретар комітету з конкурсних торгів. – Робота з порталом не завжди є можливою, сайт часом не працює. Крім того, звичайно, непогано було б дещо впорядкувати його роботу, оформлення. Наприклад, удосконалити пошукову систему. Проте якщо є терпіння і бажання, навіть ці проблеми можна вирішити та виконати усе відповідно до правил, встановлених законом.
Отже, наразі головне, аби пильна увага до строків та порталу не позначилася на якості перевірки поданих учасниками документів. Адже боротися за замовлення вони, вочевидь, готові у будь-який спосіб: зі слів учасників, на ринку послуг охорони наразі затишшя, тож кожне замовлення – на вагу золота.
Медіа-варта з Харкова