Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



Чого бракує ? Здорового глузду…
Пригадуєте, шановні читачі, початок 2011 року? З надією чекали великі й малі замовники якогось зрушення у справі закупівель у монополістів: чи то прийняття окремих законів, обіцяних півроку тому, чи то взагалі виведення цих закупівель з-під дії закону «Про здійснення державних закупівель». І ось сталося – Президент підписав довгоочікуваний закон. Затамувавши подих, члени комітетів з конкурсних торгів читали новий нормативний акт і не втрачали надії: може, й бензин вивели? Дива не сталося, й продукти нафтоперероблення рідкі до цього «рятівного» списку не потрапили.    
…І абсолютно необґрунтовано, переконані в комітеті з конкурсних торгів Управління Національного банку України в Харківській області. Саме на процедурі розкриття пропозицій щодо закупівлі продуктів нафтоперероблення рідких побував кореспондент ІБ «Редукціон». На питання медіа-вартового щодо відсутності на процедурі представників учасників члени комітету ледь не розсміялися: добре, хоч учасники є.
  • Ситуація нині така, що знайти охочих взяти участь у торгах важко, - пояснив член комітету, начальник адміністративного відділу Управління Олександр Грінченко. - Підприємства, що займаються постачанням цих продуктів, завжди мають вдосталь клієнтів, з котрими працювати значно легше, ніж з державними підприємствами в рамках закону про державні закупівлі. Для них наші торги – лише зайвий клопіт і витрачання часу й сил на збирання всіляких довідок та документів, необхідних для подання пропозиції.   
До комітету з конкурсних торгів Управління Національного банку України в Харківській області надійшло дві пропозиції, котрі й були прийняті до розгляду. З різницею в ціні менше ніж у півтори тисячі гривень за право укласти договір змагатимуться ПП «Ніколь» і Спільне українсько-англійське ТОВ «Омнес Плюс». І хоча торги, вочевидь, можна вважати такими, що відбулися, особливого оптимізму закупівельники не виявляють.
  • Ціна, зокрема, на бензин зростає щотижня, - розповів Олександр Виноградов. - Тож упевненості в тому, що не доведеться в подальшому розривати договір, коли постачальник буде фактично працювати собі у збиток, немає. Жодних змін до договору ми внести не маємо права, тому буде як буде. Як на мене, норма про незмінність істотних умов договору в деяких випадках ставить під загрозу взагалі функціонування підприємств та організацій. У разі найгіршого для нас варіанту – чергового зростання ціни – ми змушені будемо розривати договір, проводити нові конкурсні торги і укладати новий договір. Подібна процедура є абсолютно безболісною під час роботи за прямими договорами: розривання договору, переговори, вивчення пропозицій і укладання нового займає тиждень, а то й менше. За держзакупівельним законодавством це забере 2 місяці, до того ж на термін проведення торгів не передбачено подовження дії договору, тому одразу виникає багато проблем.         
Звісно, значно простіше було б, якби весь обсяг було поставлено одразу, проте Управління Національного банку України в Харківській області (як і безліч інших замовників), не має місця для збереження великих об’ємів пального.
Такий варіант був би вигіднішим і не прив’язував би нас до ціни, - зауважив пан Грінченко. – Але збудувати свою автозаправну станцію – все одно, що відкрити ціле нове господарство, що, ясна річ, для нас нереально. Тому ми змушені залежати від вартості і бажання постачальника працювати з нами за ціною, вказаною в договорі. 
Виходом із ситуації, що склалася, упевнені в комітеті з конкурсних торгів, є перегляд норм чинного Закону «Про здійснення державних закупівель».
  • Думаю, необхідність внесення змін до закону і надання можливості закупівлі таких предметів, ні в кого сумнівів не викликає, - переконаний пан Виноградов. – Постачальники бензину, звісно, не монополісти, але ж ціна змінюється так часто, що логічно було б вивести такі закупівлі з-під дії закону. Інакше виходить, що на кожну зміну ціни ми повинні розривати договір й проводити нові торги. Постачальник витримає собі в збиток ті 90 днів, протягом яких є дійсною його пропозиція, а більше терпіти не буде...
Загалом, члени комітету з конкурсних торгів мають чимало зауважень щодо нового закону, починаючи від плутанини з термінами й закінчуючи необхідністю здійснення закупівлі в одного учасника у монополістів. І сподіваються, що в роботі законотворців все ж буде більше здорового глузду.
  • Відповіді на більшість питань можна отримати під час навчання чи підвищення кваліфікації, - зазначив Олександр Виноградов. – Система Нацбанку щороку організовує семінари для голів та секретарів комітетів з конкурсних торгів. Запрошуються фахівці з уповноваженого органу, практики, до яких можна звернутися за порадою. Та дуже добре було б, якби на такі семінари запрошували тих, хто пише закони. Не для того, аби ми мали можливість з ними поспілкуватися, а для того, аби вони знали, як важко працювати з результатами їхньої діяльності.
Медіа-варта з Харкова.