Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 






Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



Уряд затвердив пілотний проект щодо створення в Україні Централізованої закупівельної організації (ЦЗО).

Створення ЦЗО - один із наступних кроків реформи публічних закупівель, зокрема, в питанні професіоналізації і підвищення якості тендерів.

Як відомо, в країні близько 25 тисяч тендерних комітетів, а це близько 200 тисяч людей, задіяних у публічних закупівлях. Їхня компетентність у закупівлях різна – десь це можуть бути професійні закупівельники (у великих держкомпаніях, де для цього створені навіть окремі підрозділи), а десь закуповувати шифер, папір і картоплю змушені лікарі та вчителі. Але в обох випадках закупівлі вимагають часу, знань і досвіду, тобто простіше кажучи – затратних людино-годин. Саме скоротити використання ресурсів і при цьому значно знизити витрати на закупівлі й допоможе ЦЗО.

Працює це дуже просто. Централізована закупівельна організація отримує від замовників, виключно на добровільних засадах, замовлення на проведення закупівель, припустимо, на папір чи побутову хімію. Потім ЦЗО об’єднує такі замовлення у великі лоти і організовує закупівлі. При цьому організацією тендерів займаються кваліфіковані закупівельники зі штату ЦЗО.

Подібні організації існують в Європі, на них ми орієнтуємось у створенні стандартів. Наприклад, в Австрії успішно функціонує Федеральне закупівельне агентство (Bundesbeschaffung GmbH, BBG), яке тільки у 2014 році організувало закупівлі на суму 1,2 млрд євро та зекономило близько 237 млн євро (17%). Данське ЦЗО – SKI засноване у 1994 році, і відбирає для рамкових угод такі товари, річний обсяг закупівлі яких замовниками перевищує 10 млн. євро. Основне фінське ЦЗО – Hansel LTD, як і данське SKI, фінансується із сервісних платежів, які сплачуються постачальниками за рамковими угодами (максимум до 1,5% від суми угоди). Hansel LTD займає близько 60 % всіх закупівель замовників центрального рівня і оперує економію від їхніх угод – близько 240 млн євро у 2013 році.

В Італії існує ЦЗО CONSIP, а у Великій Британії - Офіс Урядових комерційних справ. У сусідній Угорщині уряд у 2003 році створив закупівельну організацію KSzF. Вона фінансується з державного бюджету в частині забезпечення укладення централізованих рамкових угод, які є обов’язковими для центральних органів. Крім того, KSzF отримує надходження від замовників, які добровільно користуються її рамковими угодами, у розмірі не більше 2% від вартості закупленого.

В Україні ЦЗО  створено у форматі державної установи (ДУ) «Професійні закупівлі». Залучення її буде питанням виключно добровільним – ми не хочемо, борони боже, будувати якусь вертикаль. При цьому дуже важливо залишити незалежність замовників: ми проти створення ЦЗО в окремих галузях чи під центральними органами влади, оскільки це створює корупційні ризики – чиновники з центру контролюватимуть закупівлі підлеглих. А це порушує ключові принципи нашої реформи.

Діяльність ЦЗО буде носити виключно допоміжний характер і при цьому не буде коштувати жодної копійки платникам податків. В пілотному проекті всі послуги ЦЗО будуть безкоштовні, а після виходу на постіну основу -  за рахунок невеликої комісії від вартості закупівель. При цьому залучення ЦЗО до публічних закупівель надає одразу декілька переваг.

1.    Розвантажити тендерні комітети. Передача частини закупівель на ЦЗО дозволить зменшити навантаження на членів тендерних комітетів. Вони зможуть приділяти більше уваги своїм безпосереднім обов’язкам, якщо закупівлі є для них додатковим навантаженням. Або ж сконцентруватись на закупівлях складних товарів чи послуг, які потребують вузької експертизи. Це значно знижує адміністративні витрати замовників на закупівлі та вивільняє ресурси, які можна спрямувати на профільні завдання.

2.    Підвищити професійність закупівель. Дозволити собі мати штат експертів з закупівель може далеко не кожне державне чи комунальне підприємство. А ЦЗО забезпечить залучення професійних закупівельників з успішним досвідом роботи. Вони зможуть якісно підготувати тендерну документацію і провести закупівлі за кращими стандартами і відповідно до вимог закону.

3.    Мінімізація ризиків. Завдяки залученню компетентних закупівельників ЦЗО державні замовники зменшують ризики оскаржень в закупівлях, а також зривів постачання і можливих претензій з боку контролюючих органів.

4.    Економія бюджету. Об’єднання однотипних товарів та послуг у великі «гуртові» лоти дозволяє отримувати кращі умови щодо співвідношення ціна/якість. Тому замовники, які передають свої закупівлі на ЦЗО, зможуть значно зекономити на бюджетах закупівель. Сьогодні середній розмір економії завдяки використанню системи ProZorro складає 12-15%.

5.    Залучити сумлінних постачальників. Один із головних викликів реформи є повернення довіри бізнесу до публічних закупівель. Для того, щоб залучити новий бізнес у ProZorro, нам необхідно зробити участь у закупівлях вигідною. А для багатьох крупних компаній цікаво брати участь саме у великих, гуртових закупівлях. Як наслідок, конкуренція в тендерах зросте, що дозволить отримати кращі умови.

Детальніше про принципи пілотного проекту можна дізнатись з презентації.

Перші пілотні проекти будуть впровадженні для міністерств, а також  в Донецькій війсково-цивільній адміністрації. Згодом, після успішного завершення пілотів, з 2018 року ми розпочнемо ще декілька проектів в регіонах. Перед командою проекту стоїть багато викликів, але впевнений, вони зможуть зробити цей важливий для реформи публічних закупівель крок.
Джерело: http://biz.nv.ua/ukr/experts/nephodov/jak-reformuvati-zakupivli-312705.html