Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Яку процедуру закупівлі Ви найчастіше використовуєте?







Головним завдання пілотного проекту було максимальне залучення бізнес до участі у публічних закупівлях. Що, як ви розумієте, було завданням непростим, враховуючи низький рівень довіри і корупційний шлейф, який довгі роки тягнувся за державними тендерами. Саме тому ми робили акцент на роботі з постачальниками. І в першу чергу - з представниками малого і середнього бізнесу, для яких раніше участь у публічних закупівлях була майже недоступною. Активне навчання, проведення семінарів по всій країні дозволили підвищити рівень конкуренції в системі і, як наслідок, ще на етапі пілотного проекту зекономити близько мільярда гривень коштів платників податків.
 
Проте ми не забували і про замовників. Вже на першому етапі до закупівель через електронну систему долучилися всі міністерства і відомства, а також Національний банк. Міністерство оборони взагалі проводило всі свої закупівлі через ProZorro. За рік нам спільно вдалося напрацювати цінний досвід використання системи з боку замовників і довести, що система зручна, проста у використанні і дозволяє сумлінному замовнику економити не менше 10% від планової вартості закупівель. А іноді отримувати навіть вдвічі меншу ціну. Загалом за рік роботи системи в пілотному режимі нам вдалося зекономити більше 1 млрд грн - це кошти платників податків, які можна спрямувати на харчування у школах і дитячих садках, будівництво нових доріг тощо.
Ми активно ділилися цим досвідом із замовниками. Так було проведено десятки спеціалізованих навчальних заходів у державних компаніях, від НТКУ до Нафтогазу. Ми запрошували замовників до київського офісу ProZorro, а також виїжджали в регіони, щоб навчати користуванню системою, ділитися кращими практиками і готувати замовників до переходу в систему ProZorro.
 
Звісно, професіоналізація закупівель в державі залишається болючим питанням. В країні близько 25 тисяч тендерних комітетів, враховуючи, що середня кількість учасників комітету – 5, в закупівлях беруть участь більше 100 тис людей. Часто це люди, які не дуже добре розуміються у закупівлях, не мають навичок ведення переговорів, та й, власне, навряд чи читали Закон «Про публічні закупівлі». Звинувачувати їх в цьому теж важко, оскільки закупівлі у невеликих замовників, наприклад, районних лікарень чи дитячих садочків – це додаткове неоплачуване навантаження. Як результат, закупівлею паперу змушені займатись хірурги чи викладачі.
 
Підвищити професійний рівень закупівельників – одне з головних завдань нашої реформи. Ми вже вибудовуємо систему, яка дозволить чітко і планово підвищувати кваліфікацію членів тендерних комітетів. Але це справа не швидка, а проводити всі закупівлі через ProZorro треба вже з серпня. Саме тому ми вирішили розповісти про інструменти, які дозволять сумлінним замовникам досить швидко опанувати роботу з публічними закупівлями і помітно її полегшити.
 
1. Тренінги і практикуми щодо використання ProZorro. За рік пілотного проекту команда реформи організувала більше 150 тренінгів по всій Україні, як для замовників, так і для представників бізнесу. І ці практикуми тривають, актуальний план заходів ви можете побачити на сайті: https://prozorro.gov.ua/ua/podiyi/
 
2. Крім того, в червні цього року стартує проект з навчання регіональних тренерів ProZorro. З більш ніж 150 претендентів з усієї України будуть відібрані учасники інтенсиву, під час якого вони отримають знання і навички щодо роботи системи і проведення семінарів по ProZorro. За підсумками навчання регіональні тренери отримають сертифікацію і проведуть в своїх регіонах серію безкоштовних тренінгів для замовників.
 
3. Безкоштовний онлайн-курс «Публічні закупівлі». Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та команда ProZorro спільно з Проектом ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС» запускають на платформі безкоштовних онлайн-курсів Prometheus перший в історії України масовий онлайн-курс «Державні закупівлі». Відзначимо, що Україна стала однією з перших країн у світі, що створила подібний онлайн-курс.
 
Онлайн-курс допоможе швидко опанувати основи користування системою ProZorro в зручний для вас час і спосіб. Ви зможете прослухати цикл відео-лекцій і виконати практичні завдання, які допоможуть вам ефективно користуватись системою. Курс стартує в травні, на нього вже записалися більше 3,5 тисяч слухачів зі всієї України. Реєстрація - за посиланням: http://bit.ly/PrometheusCoursePP
 
4. Інформаційний портал для замовників – Infobox, http://infobox.prozorro.org. Портал містить в собі всю основну інформацію щодо використання системи. Наприклад, розділ «Доступно про Публічних закупівлі» був створений і наповнюється відділом навчання ДП «Зовнішторгвидав України». У ньому з наочними прикладами показано, як діяти, з чого почати і на що в першу чергу звернути увагу в системі електронних закупівель Prozorro. Для зручності при відвідуванні ресурсу Infobox вперше, користувач може бачити спеціальні підказки, які роблять знайомство з ресурсом зручним і швидким.
 
База знань, яка будується на основі порталу Infobox, дозволяє сортувати інформацію і будувати прикладні курси, які дозволяють швидко отримати необхідні знання. Перші з них можна вже побачити в розділі http://bit.ly/InfoboxCourses
 
Крім того, ресурс містить розділ новин, де закупівельник може отримати найсвіжіші оновлення щодо роботи системи, акредитацію майданчиків, особливості процедур і т. Ці новини державні замовники можуть отримувати у вигляді регулярної поштової розсилки.
 
5. Окремим пунктом хочемо відзначити Бібліотеку примірних специфікацій. Як відомо, відсутність зразкових специфікацій і неможливість їх активного поширення було одним з ключових недоліків паперової системи. Кожен замовник був змушений писати специфікацію на товар, який закуповується, практично «з нуля». Тепер знайти і оформити специфікацію на популярні товари (наприклад, на бензин, каву, папір для друку, явітильники вуличного освітлення, молоко, картриджі)буде набагато простіше, адже всі специфікації будуть зібрані в єдиній бібліотеці і доступні кожному бажаючому. Замовнику просто треба знайти необхідну специфікацію через пошук за ключовими словами або за кодом CPV, завантажити файл, змінити його відповідно до специфіки його власної закупівлі і приєднати до тендерної документації. Таким чином підготовка до закупівлі буде проходити швидше і легше.
 
Також в межах двох місяців буде створений Конструктор примірних специфікацій: простий інтуїтивний спосіб формування специфікацій, що чітко відповідатиме особливостям конкретної закупівлі.
6. Створення Центральних закупівельних організацій (ЦЗО). Такий інструмент підвищення професіоналізації закупівель передбачений новим Законом «Про публічні закупівлі». Суть ЦЗО полягає в об’єднанні експертизи груп визнаних спеціалістів задля отримання більшої ефективності та якості публічних закупівель. Такі організації можуть забезпечувати закупівлі для цілої низки регіональних замовників. Об’єднуючи у своєму складі найкращих фахівців, ЦЗО дозволять більш професійно планувати і проводити закупівлі, отримати максимальну економію за рахунок масштабу. Так, закупівля паперу не для однієї школи, а для шкіл цілого регіону, дозволить збільшити замовлення і отримати велику знижку. Цього року експеримент по створенню ЦЗО буде проведений в Донецькій області. Крім того, пілотний проект зі створення Центральної закупівельної організації стартує на базі КМДА. Згодом, після відпрацювання механізмів, практика створення ЦЗО може буде розповсюджена і в інших регіонах країни.
Як ви бачите, інструментів для сумлінних замовників створено достатньо. Ми розуміємо, що будь-які зміни потребують зусиль, тому ми закликаємо замовників по всій країні не зволікати і навчатися використанню системи вже зараз. Ми пройшли довгий шлях, але ще багато роботи попереду. Приєднуйтесь!
 джерело: http://blogs.lb.ua/aleksandr_starodubtsev/335103_vchimosya_pratsyuvati_prozorro_6.html?utm_source=local&utm_medium=cpm&utm_campaign=blog