Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 






Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



В четвер, 24 грудня, народні депутати Верховної Ради України прийняли закон "Про публічні закупівлі", який повністю змінює правила гри на ринку закупівель за бюджетні кошти.
Як передає Цензор.НІ, про це для "НВ" пише заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов.

На його думку, це не просто чергове покращення або тюнінг системи, а основний документ, необхідний для докорінної реформи держзакупівель.

Нефьодов нагадує, що раніше в цьому році було прийнято ряд поправок до чинного закону "Про державні закупівлі", який, серед іншого, містив такі важливі зміни, як принцип декларативності в дозвільній документації, відкритість рішень тендерної комісії і т. д. Але, на його думку, з самого початку було зрозуміло, що одними лише поправками до чинного закону неможливо змінити "систему, яка стала синонімом корупції та неефективності".

"Часто в якості ілюстрації наводимо приклад з темною кімнатою. Класичні державні закупівлі це коли дві людини сидять в темній кімнаті і про щось між собою домовляються. Звичайно, ми не можемо стверджувати, що вони порушують правила, але перевірити це теж неможливо - нам просто оголошують фінальний результат. Зрозуміло, що в такій ситуації корупційні ризики максимальні. Коли ж ми переводимо закупівлі в електронний формат, в кімнаті включається світло. Тепер кожен бажаючий може подивитися, про що саме, і як домовляються ці двоє. Сам факт того, що інформація про всіх тендерах доступна для всіх громадян, стримує нахабство корупціонерів, - пише заступник міністра. - Наступний крок: запускаємо в кімнату більше нових людей - постачальників, які теж починають брати участь у торгах. Там, де є двоє і більше постачальників, з'являється і конкуренція. А це означає, що замовник (і держава) можуть отримати товари та послуги більш високої якості за меншу ціну. Конкуренти мають знання і досвід, щоб оцінити корупційні ризики у тендерній документації, а також максимально мотивовані оскаржувати порушення".

За словами Нефедова, такий підхід дозволив заощадити на стадії пілотного проекту понад півмільярда гривень. І це при тому, що в системі електронних закупівель ProZorro зараз перебуває лише близько 2% всіх державних тендерів. "Середній рівень економії в ProZorro становить 12-18% від планової суми торгів (ви можете це перевірити на bi.prozorro.org вся статистика відкрита). Це означає, що за умови збереження рівня економії і спираючись на обсяг державних закупівель в 2014 році на рівні 250 млрд грн, повний перехід на ProZorro дозволить економити щорічно як мінімум 30 млрд грн", - вважає він.

На його думку, потенційна економія, насправді, може бути значно більшою. "За підрахунками, щорічні втрати від корупції та неефективного використання державних коштів складають до 50 млрд грн (у цінах 2014 року). Ці кошти ми хочемо відвоювати у корупціонерів і непрофесійних держслужбовців і повернути українцям", - підкреслює він.

Крім того, пише Нефьодов, кошти, отримані від зловживань у державних закупівлях, завжди використовувалися в корупційних схемах національного масштабу. "Мільярди корупційних гривень йшли на підкуп суддів, створення та підтримання кишенькових політичних сил, лобіювання інтересів олігархів в державних підприємствах, що забезпечувало можливість красти мільярди гривень на державних тендерах, і так по колу. За всі ці роки сфера держзакупівель перетворилася на синонім корупції, ставши важливою ланкою в ланцюжку глобальної системи зловживань. Переводячи закупівлі в публічну площину, ми розриваємо цю ланцюг", - підкреслює він.


Також він розповідає про кроки, які будуть після прийняття закону про публічні закупівлі:

"По-перше, готується пакет підзаконних актів, необхідних для переведення всіх закупівель в електронну форму. Ці документи будуть регламентувати вимоги до майданчиків, чітко визначати всі процеси тощо.

По-друге, з потрійними зусиллями будемо готувати систему до розгортання. Зараз в ProZorro 2,3 тис. організаторів торгів (державних закупівельників), усього ж їх в Україні понад 25 тис. Система повинна бути здатна підтримувати всі тендери в країні, працювати 24/7 без єдиного збою. Це важка технічна робота, яку мало помітно ззовні, але яка має ключове значення для повного переходу на електронні закупівлі.

І, по-третє, продовжиться навчання замовників. Мова йде про користування системою.

З іншого боку, ми проводимо зустрічі з бізнесом, переконуючи приєднуватися до ProZorro. Ламати недовіра до держави важко, але необхідно. Від цього залежить успіх реформи, адже найкраща система нічого не змінить, якщо нею не користуватися бізнес", - упевнений він. 
Джерело: http://censor.net.ua/n367269