Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



 
 
На прикінці року Народні депутати та КМУ стали ініціатороми цілої низки законопроектів які впливають на сферу державних закупівель.

1. Народний депутат Домбровський О.Г. подав 22.12.2014 р. за №1532 «Проект Закону про особливості здійснення закупівель енергосервісу». Метою законопроекту є створення правових засад закупівлі енергосервісних послуг. Пропонується у ч.4 ст.2. Сфера застосування Закону «Про здійснення державних закупівель»  в особливості здійснення процедур закупівлі, додати енергосервіс і проводити закупівлі за окремим законом.
 
2. Наступним Суб'єктом права законодавчої ініціативи став Кабінет Міністрів України, він подав Проект Закону №1551 від 22.12.2014 р. «Про внесення змін до Закону України "Про здійснення державних закупівель" (щодо удосконалення системи державних закупівель та електронних закупівель)».
В законопроекті пропонується встановити обов’язкове застосування електронних закупівель для визначеного кола замовників та за встановленим переліком товарів у разі, якщо ціновий поріг не перевищуватиме цінового порогу, встановленого Директивами ЄС для закупівлі товарів. 
Так проектом Закону, зокрема  пропонується: запровадити обов’язковість здійснення закупівлі визначених Кабінетом Міністрів України товарів та послуг, вартість яких не перевищує 2 мільйони гривень шляхом проведення процедури відкритих торгів із використанням електронних засобів та здійснення оцінки застосовуючи електронний реверсивний аукціон; підвищити вартісну межу щодо застосування норм Закону для товарів та послуг до 200 тисяч гривень; підвищити вартісну межу для застосування процедури запиту цінових пропозицій до 500 тисяч гривень; спростити участь у процедурах закупівлі шляхом відміни необхідності всім учасникам надавати документи, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним у статті 17 Закону; усунути правову колізію в частині строків внесення змін до конкурсної документації; врегулювати питання письмового підтвердження документів, що подаються на оприлюднення замовниками; врегулювання питання застосування норм щодо оскарження процедур закупівлі в частині унеможливлення умисного блокування торгів; надати можливість вносити зміни до запиту цінових пропозицій; врегулювання питання закупівлі послуг з централізованого постачання теплової енергії, з централізованого водопостачання та водовідведення.
Також пропонується внести зміни до Закону України “Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності” стосовно уточнення поняття ексклюзивних та спеціальних прав.
Керівник Головного науково-експертного управління В.І. Борденюк у своєму висновку від 23.12.2014 р. надає зауваження щодо окремих пропозицій  до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон)
 
      1). До запропонованого у статті 12 Закону механізму здійснення процедур державних закупівель із використанням електронних засобів слід зауважити наступне. 
       По-перше,  дискусійною вважаємо пропозицію визнання ціни  єдиним критерієм оцінки пропозицій під час  проведення електронного реверсивного аукціону  (абз. 2 та 3 ч. 2 ). До того ж у поданих до проекту документах відсутнє належне обґрунтування доцільності застосування саме пропонованого критерію оцінки пропозицій. Натомість, чинна практика застосування  такого критерію свідчить про те, що  він  не завжди враховує якість товару, не дає можливості придбавати більш прогресивні та новітні зразки товарів тощо.  
         По-друге,  складно погодитися із новелою, згідно з якою «замовники, визначені Кабінетом Міністрів України обов’язково для здійснення  закупівлі товарів та послуг, визначених Кабінетом Міністрів України, вартість яких не перевищує 2 мільйони гривень,  проводять відкриті торги з використанням електронних засобів та застосовують електронний реверсивний аукціон з метою визначення найменшої ціни серед поданих пропозицій конкурсних торгів» (абз. 3 ч. 2).   У проекті та поданих до проекту документах  також відсутні пояснення щодо доцільності визначення Кабінетом Міністрів України  переліку  товарів та послуг, закупівля яких здійснюється тільки за процедурою електронного реверсивного аукціону. Крім того, не визначено, за якими критеріями Кабінет Міністрів України  формуватиме  перелік зазначених замовників. Відсутність такої інформації унеможливлює надання оцінки ефективності  застосування  такої процедури закупівлі. Тому у законопроекті доцільно було б визначити, принаймні, види товарів, при закупівлі яких має обов’язково застосовуватися відповідна процедура, а також їх орієнтовний перелік. У проекті також  не визначаються порядок та місце оприлюднення цього переліку товарів та послуг.  
          По-третє, згідно з пропозицією нового  абз. 5 ч. 2 статті 12 Закону  «відкриті торги з обов’язковим  використанням електронних засобів здійснюються на веб-порталі Уповноваженого органу через авторизовані електронні майданчики. Порядок авторизації електронних майданчиків визначається Кабінетом Міністрів України». Вважаємо, що у проекті закону доцільно було б визначити вимоги до авторизованих електронних майданчиків. 
        2). У поданих до проекту документах відсутні обґрунтування пропозицій щодо  збільшення  з 100 до 200 тисяч гривень вартості предмета закупівель  товарів, послуг, на які поширюватиметься дія Закону (абз. 1  ч. 1 ст. 2), а також збільшення з 300 до 500 тисяч гривень вартості предмета закупівлі у разі застосування  процедур запиту цінових пропозицій (ст. 35 Закону).  Адже  за змістом положень цього Закону вартість предмета закупівлі товарів, робіт і послуг, встановлена в абзаці першому цієї частини, переглядається кожні 24 місяці з урахуванням індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції (абз. 2 ч. 1 ст. 2 чинної редакції Закону).  
 3). Пропонованими змінами до механізму оприлюднення річного плану закупівель передбачається, що «закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, зміни до нього обов’язково оприлюднюються на веб – порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (далі – веб – портал Уповноваженого органу) протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану або змін до нього» (ч. 1 ст. 4).  Зауважимо,  що у порівнянні із чинною редакцією цієї норми Закону законопроектом обмежується доступ до інформації про річний план закупівель на сайтах замовника, розпорядника бюджетних коштів, а також органів, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.  
         3). Змінами до  статті 8 Закону пропонується дещо звузити функції Уповноваженого органу з питань закупівель. Зокрема,  цей орган позбавляється функцій:  «забезпечення безоплатного функціонування веб-порталу Уповноваженого органу»; «проведення громадських слухань з питань удосконалення системи державних закупівель»; розроблення і затвердження «повідомлення учасникам про результати процедури закупівлі»; «вжиття заходів щодо забезпечення ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, максимальної їх економії під час здійснення державних закупівель». У той же час подані до проекту документи не містять обґрунтувань щодо доцільності запровадження таких пропозицій. 
      Крім того, зважаючи на пропозицію проекту щодо запровадження  платного оприлюднення замовниками інформації  про державні закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу у проекті закону доцільно було б визначити прийнятний (розумний) розмір такої плати.  . 
4). У запропонованому визначенні поняття «замовник» доцільно уточнити  формулювання «органи соціального страхування і захисту створені за участю держави» (п. 9 ст. 1). Крім того,  сумнівною видається пропозиція щодо вилучення з чинного визначення поняття «оголошення про результати процедури закупівлі» вимоги щодо повідомлення про «відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися, повідомлення про відміну переговорної процедури закупівлі», оскільки  такий підхід не сприятиме  реалізації принципу  відкритості на прозорості та усіх стадіях державних закупівель, як це передбачено ст. 3 Закону України «Про здійснення державних закупівель».
         5). Згідно з новою частиною статті 22 Закону  «у разі проведення відкритих торгів з обов’язковим використанням електронних засобів у документації конкурсних торгів додатково зазначається про обов’язковість надання пропозицій конкурсних торгів в електронній формі, день проведення електронного реверсивного аукціону, розмір мінімального кроку пониження ціни під час  електронного реверсивного  аукціону у грошових одиницях». Пропонуємо уточнити про які грошові одиниці йдеться. 
        6). У  пропозиції, за змістом якої «у разі проведення відкритих торгів з обов’язковим використанням електронних засобів замовник повідомляє про внесення змін до документації конкурсних торгів, продовження строку подання та розкриття пропозицій конкурсних торгів шляхом розміщення інформації в електронній формі на веб-порталі Уповноваженого органу через авторизовані електронні майданчики», доцільно було б конкретизувати  строк та порядок  надання зазначеної інформації замовником ( ч. 2 ст. 23).  Аналогічні застереження стосуються подачі учасником пропозиції конкурсних торгів у електронній формі та  розкриття пропозицій конкурсних торгів  у разі використання електронних засобів (абз. 3 ч. 1 ст. 25  та ч. 5 ст. 27). 
      7). Пропозиція скасувати положення, згідно з  яким «під час здійснення закупівель за скороченою процедурою строк подання кваліфікаційних пропозицій не повинен бути меншим, ніж 15 днів з дня оприлюднення оголошення про попередню кваліфікацію на веб-порталі Уповноваженого органу»,  потребує більш докладного обґрунтування (абз. 2 ч. 4 ст. 38).
 
 
3.  Суб'єктоми права законодавчої ініціативи стала група Народних депутатів Геращенко І.В., Іонова М.М., Павленко Р.М.,  Фірсов Є.П., Гриневич Л.М., Кондратюк О.К. Законопроект № 1597 «Про внесення змін до статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (щодо предметів закупівлі, на яких не поширюється дія Закону)» було подано  23.12.2014 р. Пропонується Частину третю статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (№ 1197-VII від 10.04.2014) доповнити абзацом дванадцять такого змісту:
«товари, роботи та послуги, закупівля яких здійснюється для надання гуманітарної допомоги населенню Донецької та Луганської областей». Надавати гуманітарну допомогу без проведення торгів.
 
4.  Ініціатори законопроекту №1648 від 26.12.2014 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання державних закупівель (щодо підвищення рівня конкуренції)» Народні депутати: Поляков М.А. , Барна С.С. , Кривошея Г.Г.
 
Законопроект передбачає значне зменшення кількості документів, які необхідно подавати учасникам процедури закупівлі, спрощує процес їх підготовки та встановлює відповідальність учасників за подання недостовірної інформації. 
Відповідно до запропонованих змін учасникам непотрібно буде подавати документи, які не є обов’язковими для здійснення господарської діяльності, що дасть змогу значно зменшити тривалість процедур закупівель. Для участі в процедурах закупівель учасникам буде достатньо надати письмове підтвердження в довільній формі за підписом уповноваженої особи щодо відповідності вимогам, встановлених Законом та замовником. 
З метою недопущення участі в торгах недобросовісних учасників, Замовника зобов’язано перевіряти достовірність інформації, наданої лише учасником, пропозиція якого визнана найбільш економічно вигідною, використовуючи загальнодоступні офіційні джерела або шляхом надсилання запитів до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції, що значно зменшить кількість таких звернень та зменшить потенційний рівень корупції через відсутність прямого спілкування державних органів з підприємствами-учасниками.
Крім того, законопроект передбачає зменшення тривалості процедур закупівель, що дозволить забезпечити оперативну закупівлю товарів, робіт і послуг навіть при обранні конкурентних процедур.
Законопроектом передбачена кримінальна відповідальність учасника за подання недостовірної інформації під час проведення процедур закупівель та неповернення забезпечення пропозиції конкурсних торгів
 
З Аналізом цих законопроектів можете познайомитися у №12 і.б. "Редукціон"