Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Яку процедуру закупівлі Ви найчастіше використовуєте?







Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації
30.04.2014 
Щодо набрання чинності Закону України “Про здійснення державних закупівель”
 
Мінекономрозвитку як Уповноважений орган, що здійснює регулювання та координацію у сфері державних закупівель,  повідомляє.
20 квітня 2014 року набрав чинності Закон України “Про здійснення держаних закупівель” (далі – Закон), проект якого був розроблений Мінекономрозвитку з метою спрощення процедур державних закупівель, підвищення рівня прозорості та відкритості здійснення закупівель, створення умов для подолання корупції у сфері державних закупівель, а також наближення вітчизняного законодавства до європейських стандартів.
До змін, що спрямовані на спрощення процедур закупівель, можна віднести наступні:
-     з метою скорочення мінімальних строків проведення процедур закупівель зменшено строкидля подання пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій) та строки укладення договору про закупівлю;
-     підвищено до 300 тисяч гривень вартісну межу застосування процедури закупівлі запиту цінових пропозицій;
-     для спрощення розміщення інформації про державні закупівлі, економії бюджетних коштів, що витрачаються на опублікування такої інформації, скасовано необхідність публікації інформації про закупівлю в друкованих виданнях. Відповідно до Закону вся інформація про закупівлі обов’язково оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу (tender.me.gov.ua);
-     передбачено можливість подання інформації під час проведення процедури закупівлі не лише у письмовій формі, а і у вигляді електронного документу.
Для створення передумов щодо запобігання безконтрольному використанню коштів та недопущення корупції нормами Закону:
-     суттєво зменшено кількість випадків, на які не поширюється дія Закону;
-     скорочено перелік підстав для застосування неконкурентної (переговорної) процедури. Законом вилучено такі підстави для застосування неконкурентної процедури як закупівлі товарів на товарних біржах; закупівлі товарів у разі припинення господарської діяльності, зокрема внаслідок банкрутства, за домовленістю з кредиторами; закупівлі послуг з виконання науково-дослідних, науково-технічних та дослідно-конструкторських робіт, що пройшли конкурсний відбір у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Разом з тим, застосування нагальної потреби обмежено виключно негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам, а можливість проведення додаткових будівельних робіт обмежена умовою, що загальна вартість додаткових робіт не повинна перевищувати 50 відсотків вартості головного (первинного) договору;
-     надано право громадськості бути присутніми при розкритті пропозицій конкурсних торгів та здійснювати фіксацію технічними засобами;
-     впроваджено норму щодо відхилення пропозицій учасника, який є пов'язаною особою, зокрема з членом (членами) комітету з конкурсних торгів замовника;
-     запроваджено новий випадок відмови участі в торгах, якщо учасник протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій (змов), які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів);
-     введено положення щодо права замовника на відхилення пропозицій учасників, зареєстрованих в офшорних зонах;
-     передбачено оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу всієї інформації про здійснення процедур державних закупівель починаючи з розміщення річних планів і закінчуючи звітом про виконання договору про закупівлю,що дозволяє створити підґрунтя для контролю за процесом здійснення закупівель як громадськістю, так і контролюючими органами.
Водночас Законом з метою гармонізації вітчизняного законодавства у сфері державних закупівель з відповідними Директивами ЄС:
-     адаптовано процедуру закупівлі в одного учасника до переговорної процедури у відповідності з термінологією Директив ЄС, зробивши акцент на її переговорному аспекті проведення цієї процедури;
-     введено новий підхід до визначення замовників, на яких розповсюджується дія Закону, в основі якого лежить забезпечення суспільних потреб як критерію віднесення замовника до необхідності проведення процедур державних закупівель. Існуючий до сьогодні підхід до визначення замовників через джерела фінансування закупівлі (державні кошти), не узгоджується зі стандартами ЄС;
-     замість впровадження окремої процедури закупівлі (електронного реверсивного аукціону) як такої, що суперечить вимогам Директив ЄС, введено положення, що дозволяє використовувати електронні засоби під час застосування будь-яких без виключення процедур закупівель.
Крім того,для збільшення конкуренції при здійсненні процедур закупівель та усунення бар'єрів для бізнесу зменшено максимальний розмір забезпечення пропозиції з 1% до 0,5% для робіт та з 5% до 3% для товарів та послуг.
Очікується, що використання Закону на практиці дозволить підвищити рівень відкритості, прозорості та підконтрольності процедур державних закупівель, посилити рівень довіри до сфери державних закупівель, що в свою чергу сприятиме зростанню рівня конкурентності процесу здійснення закупівель товарів, робіт і послуг та збільшенню економії державних коштів.
Поряд з цим інформуємо, що на даний час для забезпечення належного виконання Закону Мінекономрозвитку розробляє відповідні підзаконні нормативно-правові акти. До приведення законодавства України у відповідність із Законом закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що йому не суперечить (пункт другий розділу XI “Прикінцеві положення”).
 
 
Заступник директора департаменту
державних закупівель та державного замовлення                     Лілія ДУДНИК