Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Боротьба за конкуренцію під час проведення конкурсів у сфері держзакупівель призводить до істотної деформації ефективності закупівель на етапах планування і виконання контрактів. Практично усі моделі держзакупівель мають свої недоліки, проте найменше їх у державній (федеральній) контрактній системі (ФКС), для якої головною метою є реалізація єдиного циклу планування державних потреб, розміщення замовлень і виконання державних контрактів.
Одним із елементів ФКС є моніторинг. Дослідники питання по-різному підходять до визначення цього терміну, але єдині в одному: моніторинг є методом фінансового контролю і по суті становить собою постійне спостереження за якими-небудь процесами.
Ми говоритимемо про моніторинг з економічної точки зору, тобто розумітимемо під ним безперервне спостереження за економічними об'єктами, аналіз їх діяльності як складову управління. Пропоную розглянути роль моніторингу у Великобританії, де вже повною мірою працює ФКС, і порівняти ситуацію з Російською Федерацією і Україною, де система поки що знаходиться на початкових стадіях розвитку.
 
Великобританія
Великобританія є членом ЄС, і законодавство, що регулює розміщення замовлень, виконання робіт і надання послуг для державних і муніципальних потреб підпадає під юрисдикцію положень ЄС про державні закупівлі. Документ Введення в державні закупівлі (An IntroductiontoPublicProcurement) встановлює основні принципи державних закупівель та етапів, які закупівлі  мають пройти, щоб відповідати нормам ЄС і правилам Великобританії.
Служба державних закупівель (Government Procurement Service)  є виконавчим органом уряду Сполученого Королівства ( Cabinet Office), якому доручено управляти державними закупівлями. Служба державних закупівель (раніше вона була відома як OGCbuying solutions, а пізніше – BuyingSolutions) впроваджує політику стандартів і керівництва на підставі дослідження найкращої практики в області закупівель, проектів та управління нерухомістю, а також здійснює моніторинг  і розв’язує проблеми департаментів із досягнення цих стандартів, заснованих на наявності бази інформації та гарантій.
Контрактна система Великобританії носить централізований характер, який реалізується шляхом надання уповноваженому органу виконавчої влади – Службі державних закупівель – повноважень із попередньої оцінки необхідності і ризиків, пов'язаних з рішенням галузевого органу виконавчої влади розмістити державне замовлення.
Головним напрямом діяльності цього органу є проведення єдиної державної політики в сфері державного замовлення, надання галузевим органам влади послуг з відбору проектів, супроводу процесу розміщення державного замовлення, управління контрактами, обґрунтування і моніторингу виконання державних контрактів.
В якості технології моніторингу Служба державних закупівель  використовує схему багаторівневої фільтрації замовлень до моменту їх затвердження.
Кожний державний контракт розглядається у рамках цієї моделі на всіх етапах його життєвого циклу:
-  обґрунтування необхідності державного контракту;
-  стратегія постачання;
-  стратегія розміщення;
-  організаційна схема виконання державних контрактів;
-  проекти договорів, технічних завдань;
-  результати етапів виконання державних контрактів;
-  результати виконання державних контрактів;
-  результати експлуатації створених об'єктів.
В якості ключової технології моніторингу Управління державної торгівлі  застосовує так звану схему багаторівневої фільтрації замовлень до моменту їх затвердження (OGC Gateway process).
Система моніторингу базується на класифікації державних контрактів, які поділяються на такі групи:
Стандартні. До них застосовується описаний вище механізм багаторівневої фільтрації.
Великі. Для моніторингу великих проектів створена вичерпна база даних, яка дозволяє проводити моніторинг їх виконання в режимі реального часу. На рік досліджують 40-50 великих проектів.
Найбільші. Серед великих проектів виділяється 15-20 найбільших державних контрактів на рік, моніторинг яких реалізується спеціально створюваною Групою аналізу проходження ключових проектів (Major Projects Review Group (MPRG). Експерти цієї групи залучаються на комерційній основі, а функції апарату Групи виконує уповноважений підрозділ Управління.

Повну версію статті ви можете переглянути, здійснивши передплату електронної або друкованої версії ІБ «Редукціон».