Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель




У Херсоні відбувся 4-ий Міжнародний Екологічний Форум «Чисте місто. Чиста ріка. Чиста планета»

У межах Форуму 14 вересня 2012 р. Херсонська Торгово-промислова палата спільно з Проектом USAID/LINK провела практичний семінар «Сталі» закупівлі та розвиток «зелених» технологій як спосіб сприяння розвитку бізнесу.



Фахівці зібралися, аби ознайомити постачальників продукції, робіт і послуг, членів комітетів з конкурсних торгів із загальними положеннями та принципами системи сталої політики та практики у сфері «зелених» закупівель, а також розповісти про підготовку Стратегії розвитку системи державних закупівель в Україні відповідно до статті 8 Закону України «Про здійснення державних закупівель».



Багато уваги під час заходу було приділено «зеленим» закупівлям у широкому контексті стратегії сталого розвитку України, шляхам сприяння підвищенню енергоефективності та нагальній проблемі скорочення викидів вуглекислого газу та ефективного використання та відновлення природних ресурсів.



Відкриваючисемінар,Олександр Кравченко розповів про роботу Проекта USAID/ЛІНК над «сталими закупівлями» в складі Стратегії державних закупівель в Україні.
Під час заходу фахівці різноманітних, дотичних до держзакупівель сфер представили основні проблеми сталих закупівель та представили шляхи їх вирішення.



Так, докладно про екологічні критерії оцінки життєвого циклу товарної групи  та основні принципи та методи її розробки розповів Юрій Галущинський (керівник регіонального відділення ВГО «Жива планета». Він звернув увагу на важливість врахування таких факторів, як контроль якості сировини, сучасні енерго- та ресурсозберігаючі технології її переробки, а також контроль за якістю і безпечністю кінцевої продукції. Основними принципами, якими мають керуватися виробники, повинні стати забезпечення мінімального впливу на оточуюче середовище, піклування про здоров’я споживача та дотримання правил конкурентної та чесної торгівлі.
Крім того, фахівцем було представлено та проаналізовано нормативно-правову базу з цього питання, зокрема Закони України «Про рекламу», «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності», «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року», Постанову Кабінету Міністрів України від 18.05.2011 №525 «Про затвердження Технічного регламенту з екологічного маркування»та Наказ Держспоживстандарту України від 28.10.2010 №487 «Про затвердження Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів».
До проблемних питань щодо екологічних вимог при проведенні процедур державних закупівель привернула увагу начальник відділу тендерних процедур Миколаївської ТПП Наталя Дроздова. Вона підкреслила, що підвищення ефективності організації конкурсної системи державних закупівель забезпечується формуванням цілісної інституційної системи управління ДЗКЗ. Саме недосконалість інституційного забезпечення державної закупівельної політики, що характеризується діяльністю суб’єктів, наділених владною компетенцією та здійснюється на трьох основних рівнях – національному, регіональному та місцевому, вчені та практики відносять до причин низької результативності державної закупівельної діяльності. .



Серед основних сучасних проблем сфери держзакупівель пані Дроздова виділила наступні: великі обсяги контролю не є ефективними, відсутність методологічної та практичної допомоги, а також недосконалість нормативно-правової бази в питанні екологічних закупівель. Для того, аби подолати ці проблеми та виправити ситуацію, що склалася, необхідно, упевнена пані Дроздова, запровадити і оприлюднити найкращі практики всіма контролюючими органами, розвинути екозакупівлі та розробити систему преференцій для тих, хто напрацьовуватиме досвід «зелених» закупівель.
Важливу роль у розвитку державних закупівель та виведенні їх на належний рівень відкритості та прозорості відіграє і моніторинг, що проводиться Уповноваженим органом. Присутній на семінарі к.н. з державного управління, докторант Національної академії державного управління при Президентові України Владислав Зубар представив історію питання. Зокрема, окрім суто національної практики, пан Зубар розповів про досягнення інших країн у сфері нагляду за державними закупівлями і звернув увагу на важливості контролю не тільки з боку держави, а й з боку громадськості. .



Під час свого виступу про «Моніторинг державних закупівель» Владислав Зубар наголосив на тому що існуюча парадигма закупівель в Україні побудована на визначенні ефективності закупівлі в прямій залежності від ціни предмету закупівлі – головне придбати задешево. Впровадження в різних країнах «сталих закупівель» (sustainable procurement), до яких як складову частину можна віднести «зелені закупівлі», дають підставу стверджувати про впровадження нової парадигми закупівель – соціально відповідальних закупівель. Відповідальність полягає у тому, що продукція компаній постачальників не повинна шкодити навколишньому середовищу, а замовники торгів повинні так будувати свою діяльність, щоб країна залишилася для нащадків хоча б не в гіршому стані, ніж сьогодні. Для введення сталих закупівель в Україні варто сформувати державну контрактну систему, яка має три етапи проведення закупівель: планування; розміщення замовлення (проведення процедури закупівлі); укладання, виконання і аналіз державного контракту. На етапі планування під час вибору предмету закупівлі, а саме його технічних характеристик, можна вибрати предмет з найдовшим життєвим циклом, який не нашкодить довкіллю та матиме оптимальну ціну з урахуванням закупівельних ризиків. Правильність проведення етапу планування дозволить здійснити громадський і державний моніторинг. 



Практика реалізації холодного стандарту щодо необхідності впровадження міжнародних стандартів якості та харчової безпеки була представлена Анатолієм Максимюком, представником Проекту USAID АгроІнвест.
Познайомили учасників семінару з технологіями енергозбереження, опалювальними системами та грануляторами представники ТОВ «ПетроНік» Олександр Осипов та Василь Примак.
Крім того, Стратегія державних закупівель, розробкою якої займається проект USAID LINK, також виписує питання «зелених» закупівель. І хоча експерти упевнені, що говорити про існування таких закупівель зарано, проте вони дотримуються спільної думки, що закладати підвалини для їх подальшого розвитку час настав.
Наразі експерти працюють над тим, аби консолідувати окремі думки в рішення і побудувати відкриту, прозору систему державних закупівель, яка спрямовуватиметься на розвиток країни, збагачення і чистоту.