Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



У минулому номері «ІБ Редукціон» висвітлив події, які відбувалися під час проведення двох круглих столів, присвячених виробленню стратегії державних закупівель в Україні. Ми продовжуємо знайомити вас, шановні читачі, із результатами обговорення важливих питань, без яких закупівельна сфера України не зможе досягти свого розквіту і належного рівня функціонування. Пропонуємо познайомитися із основними думками національних та іноземних експертів з приводу питань громадського нагляду у цій важливій для економіки країни сфері та сталих ефективних закупівель в Україні.
 
Розпочинаючи роботу круглого столу «Громадський нагляд у сфері державних закупівель, начальник відділу аналізу державних закупівель Міністерства економічного розвитку і торгівлі Наталія Шимко підкреслила, що лейтмотивом державних закупівель у всьому світі є доступність усієї інформації для громадськості. Оскільки в процесі здійснення закупівель витрачаються державні кошти (а фактично – кошти платників податків), кожен громадянин має право знати, куди саме та наскільки ефективно спрямовують грошові потоки.
Законом України «Про здійснення державних закупівель» передбачено здійснення громадського контролю через вільний доступ до інформації про закупівлі, яка безоплатно оприлюднюється на веб-порталі «Державні закупівлі». Проте налагоджувати співпрацю Уповноваженого органу та громадськості вкрай потрібно, підкреслила пані Шимко: саме з цією метою МЕРТУ планує залучити представників громадськості до обговорення та вироблення стратегії державних закупівель.
Керівник проекту USAID«Локальні інвестиції та національна конкурентоспроможність» Говард Окман наголосив на важливості розуміння громадськістю своєї ролі у процесі контролю за витрачанням державних коштів:

  • Держкошти формуються з грошей платників податків, тож ви зацікавлені в інформації про те, як ці кошти витрачаються. Йдеться про громадський контроль як на центральному, так і на регіональних рівнях. На жаль, система громадянського нагляду та громадянського суспільства в цілому мало розвинена в Україні, громадськість практично не бере участі у прийнятті рішень та регулюванні. Але в європейських країнах з ринковою економікою важливо, аби громадяни брали активну участь у цьому і були впевнені, що податки витрачатимуться урядом у держзакупівлях ефективно і дієво. Це важливо і для вас. Така ідея є новою для України, громадянське суспільство тільки розвивається. Нагляд з боку громадськості, моніторинг має підвищити рівень відповідальності держави в цілому і уряду зокрема, який повинен займатися не лише економічними питаннями, але й підвищувати розвиток соціальної сфери і рівень життя самих громадян.
Про результати проведення громадського моніторингу та можливості їх подальшого застосування розповів присутнім на заході Віктор Таран, директор Центру політичних студій та аналітики. Він поремствував на те, що наразі в Україні практично відсутній досвід моніторингу діяльності комітетів з конкурсних торгів громадськістю:
  • Минулого року громадські активісти отримали доступ до діяльності комітетів через закон «Про доступ до публічної інформації». Наша фундація з травня минулого року поставила завдання створити систему дієвого моніторингу. Можу сказати, що ми уже можемо виокремити основні проблеми сфери державних закупівель. Йдеться, у першу чергу, про неефективне витрачання коштів, недостатню якість товарів та послуг і відсутність контролю як такого з боку громадськості.

Повну версію статті ви можете переглянути, здійснивши передплату електронної або друкованої версії ІБ «Редукціон».