Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



У Києві заслухали пропозиції громадськості з удосконалення системи державних закупівель
30 травня у столиці України відбулася зустріч представників громадських організацій та об’єднань з Першим віце-прем’єр-міністром Валерієм Хорошковським, на якій обговорювалися питання, спрямовані на вжиття заходів з метою запобіганню корупційним проявам у сфері державних закупівель.
Відкриваючи захід, пан Хорошковський підкреслив, що подібні зустрічі мають проходити у формі діалогу обох сторін – уряду і представників громадянського суспільства, адже саме це може стати запорукою успіху у виробленні справді дієвих механізмів протидії корупції у царині закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Валерій Хорошковський закликав українську громадськість активно долучатися до роботи із подальшого трансформування законодавчої бази, котра регулює здійснення держзакупівель в Україні, спільно виробити шляхи подолання корупції. Причому, за словами пана Хорошковського, прозорість системи може бути досягнута лише шляхом законодавчих та інституційних змін.
Присутній на зустрічі заступник міністра економічного розвитку та торгівлі Володимир Павленко зосередив увагу навколо ролі Уповноваженого органу у сфері держзакупівель. Зокрема, він розповів про чималі обсяги роботи, виконані протягом останніх двох тижнів: так, реформуванню сфери держзакупівель було присвячено три наради, крім того, активно розглядався законопроект, внесений народним депутатом Іриною Горіною, котрий покликаний перевести закупівельні процеси України в електронний формат.
Незважаючи на те, що останнім часом багато говориться про надто часті зміни законодавства у сфері державних закупівель, нагальність та необхідність їх внесення розуміють і представники уряду, і громадські об’єднання. Проте у цьому питанні дві сторони процесу бачать різні шляхи подальшого реформування системи.
Координатор Громадського партнерства «За доброчесні державні закупівлі» Алла Волошина підкреслила, що задля підвищення прозорості системи державних закупівель та подолання корупційних проявів у ній уряду та парламенту потрібно відмовитися від попередніх законотворчих пропозицій. Зокрема, варто повернути обов’язок оприлюднення річних планів закупівель, особливо інформації про діяльність органів виконавчої влади, котра раніше оприлюднювалася на офіційних сайтах. Крім того, потрібно не допустити розгляду Верховною Радою України законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель», який замість приведення законодавства до досконалості лише розширює перелік винятків і виводить окремі закупівлі з-під дії профільного закону «Про здійснення державних закупівель». До того ж, підкреслила пані Волошина, першочерговим завданням для України наразі має бути ухвалення дієвої стратегії розвитку системи державних закупівель.
На підзвітності держави перед громадянами сконцентрував увагу голова правління благодійного фонду «Рада спільнот з питань доступу до лікування в Україні» Дмитро Шерембей. На його думку, система держзакупівель може стати прозорою лише за умови врахування державою інтересів кожного громадянина зокрема та громадянського суспільства в цілому. Першим кроком на шляху до цього, пропонує пан Шерембей, може стати відеофіксування перебігу подій під час засідань комітетів з конкурсних торгів. Крім того, суттєво підвищило б прозорість процедур залучення представників громадських організацій хоча б у якості спостерігачів до всіх етапів закупівлі.
Присутній на робочій зустрічі кандидат наук з державного управління, член правління СГО «Тендерна палата закупівель за кошти бюджетів всіх рівнів» Владислав Зубар окреслив основні проблеми, які наразі існують у сфері державних закупівель, та запропонував можливі шляхи їх подолання. На його думку, Україні варто розглянути можливість подальшого розвитку системи держзакупівель не тільки за європейською моделлю, а й врахувати інші способи, наприклад, запровадження федеральної контрактної системи. Це може стати запорукою прозорості на всіх етапах закупівельного процесу.
Владислав Зубар підкреслив, що однією з передумов проявів корупції є непрофесіоналізм – як самих закупівельників, так і окремих громадських організацій, котрі реалізують проекти, пов’язані із викорененням корупції у державних закупівлях. Для вирішення цього питання, вважає пан Зубар, потрібно підняти рівень освіти членів комітетів з конкурсних торгів, учасників торгів. Саме тому потрібно терміново прийняти порядок навчання та законодавчо забезпечити проходження такого курсу усіма членами комітету з конкурсних торгів, а не виключно головою та секретарем, як це відбувається наразі. До того ж варто попіклуватися про автоматизацію робочих місць секретарів комітетів, повернути до вжитку реєстр недобросовісних учасників торгів і запровадити подібні списки і серед членів комітетів та засобів масової інформації та громадськості.
Погано відбиваються на закупівельному процесі і проблеми, пов’язані з системою оскарження, упевнений пан Зубар. Модель, запропонована українським скаржникам, – справедливість за гроші – аж ніяк не сприяє боротьбі з корупцією і може використовуватися для антиконкурентної боротьби, а тому подання скарги має здійснюватися на безоплатній основі.
Погодився пан Зубар і з пропозиціями Алли Волошиної, підкресливши, що прозорість досягається шляхом оприлюднення документів та їхньої доступності для кожного громадянина. Крім того, підкреслив він, велика кількість державних грошей витрачається без проведення закупівельних процедур, оскільки ціна закупівлі не досягає порогів, окреслених законом. У цьому випадку доцільним є запровадження практики оприлюднення повних річних планів та звіти про проведення таких процедур на веб-порталі «Державні закупівлі».
Валерій Хорошковський уважно вислухав пропозиції учасників та дав доручення після їх узагальнення підготувати відповідні проекти документів. Водночас, за його словами, Верховна Рада зможе розглянути такі зміни не раніше осені нинішнього року.
Прес-служба «ІБ Редукціон»