Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



2011 – рік прориву: звітуємо про діяльність
2011 рік став ювілейним для «Інформаційного бюлетеню Редукціон»: нам виповнилося 5 років. Крім того, трирічного віку досяг проект незалежних ЗМІ «Медіа-варта». І хоча таку хворобу суспільства, як корупція, не можна здолати остаточно, ми маємо можливість боротися із нею, виставляти правопорушення на суд громадськості і посилювати роль громадянського суспільства в Україні.
З прийняттям профільного держзакупівельного закону медіа-вартовим стало значно легше долучатися до процедур розкриття пропозицій конкурсних торгів, адже цей нормативно-правовий акт закріпив право представників засобів масової інформації відвідувати підприємства, установи та організації, що провадять закупівельну діяльність.
Завдяки цьому кількість відвідань суттєво зросла: кореспонденти протягом року відвідали більше 150 процедур розкриття пропозицій конкурсних торгів, які проводилися українськими замовниками, та підготували півсотні матеріалів за результатами спостереження за діяльністю комітетів. Звичайно, без неприємних моментів не обійшлося, бо далеко не всі замовники були раді спілкуванню із пресою. Апофеозом року стала процедура розкриття послуг з харчування УДППЗ «Укрпошта» в особі Головного навчального центру «Зелена Буча», на яку зі скандалом та за надуманих підстав не було допущено київського кореспондента. Перешкоджання його професійній діяльності та невдоволення інших учасників цього процесу вилилося в процедуру оскарження зазначених торгів та чимало неприємних моментів для їх замовника.
Слід зауважити, що більшість закупівельників змогли опанувати правила держзакупівельної гри за новим законом, тож цього року кількість порушень, вчинених замовниками та учасниками торгів, суттєво скоротилася. Проте викоренити їх повністю та подолати усі складні моменти із гідністю змогли не всі.
Так, найпоширенішими проблемами цього року стали такі:
Помилки при складанні документації конкурсних торгів
У попередні роки медіа-вартові не мали змоги дослідити цей вид порушень, оскільки оприлюднення документації до прийняття профільного закону не було передбачено. Наразі ж усі вимоги замовника знаходяться у вільному доступі, що дозволило небайдужим громадянам провести аналіз творінь комітетів з конкурсних торгів. Найпоширенішою помилкою стало застосування застарілих термінів і форм у ДКТ, встановлення дискримінаційних вимог до учасників торгів, обрання методики оцінки, яка не відповідала вимогам законодавства.
Порушення строків оприлюднення документів на веб-порталі «Державні закупівлі»
Дослідження цього виду порушень також стало можливим лише з прийняттям закону «Про здійснення державних закупівель». Найчастіше замовники «забували» розмістити протоколи розкриття пропозицій конкурсних торгів, тому що саме це ставало наступним каменем спотикання для закупівельників.
Неправильне оформлення протоколу розкриття
Фантазії замовників безмежні. Чим тільки не намагалися вони доповнити усталені, закріплені на законодавчому рівні форми документів у сфері державних закупівель. Удостоїли великої честі посісти місце у протоколі розкриття і медіа-вартових, з цією метою було виділено окрему графу, що засвідчувала присутність преси. Намагання кореспондента пояснити, що така форма не має під собою законодавчого підґрунтя, потонула у запевняннях членів комітету про те, що так їм приємніше буде згадувати про присутність медіа-вартового, тож чому не зробити їм приємне?.. Як поставилися до такої форми у ВДЗ, так і не відомо, бо протокол спочатку не розмістили, а потім і торги не відбулися.
Змішування етапів процедури закупівлі
Вочевидь, для багатьох замовників слово «економія» вже стало головним, тож економили вони не тільки кошти держави, але й час намагалися використати найефективніше. Саме через це процедура розкриття пропозицій конкурсних торгів перетікала у їхню оцінку, а те, що протокол там зовсім інший – байдуже…
І знову кредити довіри
Для більшості замовників присутність медіа-вартових на процедурах розкриття стала подією буденною, тож жодних посвідчень особи не вимагалося і оголошувався день відкритих дверей. А ще кажуть, що держзакупівлі – закрита сфера…
Непрофесійність комітету з конкурсних торгів або учасників державних закупівель
На тлі іншого недоліки виховання задіяних у закупівельному процесі осіб відходять на другий план. Хоча для державних закупівель все-таки важливим є все. Зневага до процесу, виражена у постійних розмовах по мобільному телефону, вирішення «термінових робочих моментів – ви вже вибачте!», розпорошення уваги створює ризики неефективного проведення закупівлі або її зриву взагалі.
 
У статтях, які були результатами допитливості і наполегливості медіа-вартових, охоплено широке коло проблем у сучасному процесі проведення торгів. Звичайно, ми не мали змоги друкувати усі результати відвідин, тож на шпальтах видання протягом року виходили найцікавіші.
Український уряд протягом року неодноразово підкреслював, що держзакупівельна діяльність підприємств і організацій є незадовільною та неефективною. Виходячи з цього, можемо стверджувати, що проект «Медіа-варта. На сторожі тендерної відкритості» залишається вдалим, дієздатним та ефективним.
Наступного року ми продовжуватимемо активну діяльність у цьому напрямку та готуватимемо серію нових яскравих замальовок із держзакупівельного життя.
Підготувала Алла Коротенко