Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



Значущість сфери державних закупівель для економіки держави доведення не потребує. Щороку в Україні проводиться понад 100 тисяч процедур закупівель за державні кошти. Лише за 9 місяців 2010 року замовниками за результатами проведення процедур закупівель укладено договорів більше, ніж на 100 мільярдів гривень. Утім, цей важливий сектор економіки довгий час залишається одним з найпроблемніших. Звісно, чималу роль у виникненні фактично кризової ситуації в сфері державних закупівель відіграло досить довготривале панування «беззаконня», регулювання підзаконним актом, а відтак витрачання коштів держави «в ручному режимі». Проте і прийняття профільного закону поки не в змозі виправити становище. Закон «Про здійснення державних закупівель», що дійсно може забезпечити розвиток конкуренції, ефективне й раціональне використання державних коштів, вирішуючи певні проблеми, водночас ставить перед учасниками процесу й нові питання. Вирішення цих питань потребує серйозної аналітичної й методологічної роботи, можливість якої може забезпечити лише широкий діалог й активна співпраця законотворців і «користувачів» закону.  
Саме з метою пошуку шляхів удосконалення профільного нормативно-правового акту 25-26 листопада 2010 року в Харкові зібралися вітчизняні та закордонні експерти-фахівці, замовники й учасники державних закупівель, представники органів державної влади та міжнародних організацій, що опікуються розвитком конкурентного середовища в Україні. 
ІІ Міжнародна конференція «Закон України “Про здійснення державних закупівель”: результати роботи та висновки», організована Спілкою громадських організацій «Тендерна палата закупівель за кошти бюджетів всіх рівнів» разом з інформаційним бюлетенем «Редукціон», ставила своїм завданням аналіз нинішнього стану сфери держзакупівель України з подальшим виробленням рекомендацій щодо реформування закупівельного законодавства з урахуванням усіх зауважень обох сторін процесу – замовників і учасників торгів. 
Зробити зручнішим
Довгоочікуваний закон «Про здійснення державних закупівель» разом з чітко визначеними правилами процесу додав роботи замовникам торгів і поставив перед ними нові питання. Багато нарікань викликає, передусім, оприлюднення інформації, що його тепер в обов’язковому порядку варто здійснювати всім закупівельникам. Аналізу труднощів, що виникають саме під час інформування про витрачання коштів держави, присвятив свій виступ голова профспілки «Не байдужі» Геннадій Островерх. Попри безумовно позитивну роль такого нововведення в наближенні держзакупівельного законодавства до ідеального стану, виникають проблеми, що пов’язані в першу чергу з технічним виконанням цього завдання. 
- Нещодавно було прийнято закон, який достатньо чітко встановлює правила оприлюднення інформації. Визначається дуже суттєвий перелік документів, який підлягає оприлюдненню. Наразі з’явилася можливість зайнятися моніторингом державних закупівель. Тепер можна не тільки послуговуватися цифрами, що їх надає Держкомстат, але й самим подивитися і з’ясувати, які торги проводяться, в тому числі і за неконкурентною процедурою – процедурою закупівлі в одного учасника, - відзначив пан Островерх. - У зв’язку з відсутністю перехідного періоду від дії Положення і введенням у дію Закону, звісно, виникають технічні проблеми в роботі веб-порталу з питань державних закупівель. Зрозуміло, що позначилися на його нинішній роботі і брак часу, і відсутність фінансування, але ці проблеми, як бачимо, вже вирішуються. 
Геннадій Осроверх навів присутнім результати дослідження, проведеного профспілкою «Не байдужі», котрі свідчать, що найперша й найголовніша проблема, що постає нині перед комітетом з конкурсних торгів, - це проблема зв’язку. 
- Серед проблем розміщення оголошення в друкованому виданні – це проблема зв’язку, перш за все. Дуже важко додзвонитися, ускладнено передачу факсів, отримання довідкової інформації, у зв’язку з цим процес досить важкий. Веб-портал державних закупівель теж не справляється з тим потоком інформації, що надходить. Було б доцільно збільшити хоча б кількість телефонів, аби можна було додзвонитися, - підсумував пан Островерх – Що стосується розміщення оголошень у друкованому виданні. Законом встановлено певні строки для розміщення як оголошення, так і цілого ряду документів. Оскільки ВДЗ виходить один раз на тиждень, виникає проблема - замовник не встигає в строки, встановлені законом, оприлюднити інформацію. Проте вихід вже знайдено: ВДЗ друкує спецвипуск. 
Щоправда, зауважив Геннадій Островерх, неабияк заважає повноцінній роботі і недостатньо укомплектований штат ВДЗ, котрий просто фізично не може впоратися з великим обсягом інформації, що надходить. 
- Непогано було б подумати про автоматизацію подачі інформації без застосування факсів, шляхом створення особистих веб-кабінетів для кожного замовника. Це б дуже спростило завдання і зменшило б бюрократичне навантаження на членів комітетів з конкурсних торгів. Не зайвою стала б і інструкція щодо розміщення інформації через мережу Інтернет.
Не надто зручний інтерфейс сайту, часті перебої з наявністю інформації, що то зникає, а то з’являється якимось дивовижним чином, проблеми, пов’язані зі своєчасністю та автентичністю оприлюднення інформації на веб-порталі, – все це, безсумнівно, потребує найшвидшого вирішення.


Повну версію статті ви можете переглянути, здійснивши передплату електронної або друкованої версії ІБ «Редукціон».