Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



Космічні закупівлі ХАРТРОНу
Науково-виробниче підприємство ХАРТРОН-ПЛАНТ ЛТД має багаторічний досвід роботи на ринку виробництва корпусних виробів з металу. Крім того, як і за радянських часів, підприємство продовжує обслуговувати космічний простір. Для виконання таких відповідальних завдань потрібне відповідне високоякісне обладнання. У вересні комітетом з конкурсних торгів були зроблені кроки на шляху до придбання контактної зварювальної машини з контролером. Долучився до процедури розкриття і медіа-вартовий.
Кількість пропозицій аж ніяк не порадувала членів комітету, адже позмагатися за надання товару вирішили лише два учасники – ТОВ «Вебер Комеханікс Україна» та ТОВ «Практика Україна» (обидва з Дніпропетровська). Провідний інженер відділу головного технолога Андрій Іванов розповів:
-          Чесно кажучи, дивує така кількість учасників, адже ми попередньо досліджували ринок. Ви ж розумієте, що в українських реаліях, враховуючи строки здійснення закупівлі та обсяги документів, ми не можемо діяти наосліп. Так от, за нашими підрахунками, претендентів на перемогу мало бути в рази більше. І цікавилося спочатку більше нашими торгами. Можу припустити, що строки здійснення закупівлі відлякують певну кількість підприємств і організацій, які б теоретично могли взяти участь у наших торгах за цим предметом закупівлі. Та ми й хоча б цим учасникам раді, бо розуміємо їх побоювання. Щоб збільшити кількість змагальників, ми навіть зміни вносили до документації конкурсних торгів, зменшили строки оплати. Працювати, так би мовити, у кредит, враховуючи коливання цін, і без того бажаючих не так уже й багато. У результаті – дві пропозиції, сподіваємося, що вони відповідатимуть нашим вимогам і торги не доведеться відміняти.
 
І здається, зусилля комітету не будуть марними. Принаймні, на процедурі розкриття зауважень до пропозицій учасників не виникло. Та й запропоновані ціни, за словами фахівців підприємства, коливалися у межах, які наразі властиві цьому товару. До того ж відчувалося, що комітет з конкурсних торгів відповідально поставився до покладених на нього обов’язків. Навіть незважаючи на невеликий досвід застосування закону, усі члени комітету непогано обізнані на його положеннях і мають свою думку з приводу його сильних і слабких сторін.
-          Ми зовсім недавно стикнулися із Законом «Про здійснення державних закупівель» на практиці. Пояснити це легко: ми довгий час працювали за раніше укладеними довгостроковими договорами. Проте наразі усі вони наближаються до завершення, тож рано чи пізно ми поринемо у держзакупівлі як такі, - розповіла секретар комітету з конкурсних торгів Тетяна Башликова. – І дуже сподіваємося, що законодавство не стане на заваді нашій роботі. Хоча можемо уже зараз сказати, що профільний закон не зручний у використанні.
Абсолютно погоджується з колегою і пан Іванов:
-          На мою думку, однією з найбільших проблем є поняття бюджетних коштів і коштів підприємства. Через розтягнутість процедур страждає кінцевий результат – наше виробництво. Ми ж не санчата виробляємо, а прилади і устаткування для космосу. Крім того, ми співпрацюємо з підприємствами в інших країнах, які змушені через особливості нашого законодавства очікувати на якісь деталі, зриваються строки поставки. Якщо прозаїчний якийсь предмет закупівлі – папір, наприклад, – то я не буду заперечувати проти змагальності і економії коштів. Для спеціалізованих же предметів закупівлі економія часом навіть недоречна.
Не подобається комітету з конкурсних торгів і поняття «еквіваленту», говорить провідний інженер:
-          Дуже часто трапляється ситуація, коли ми потребуємо абсолютно конкретного товару. Той «еквівалент» зв’язує нас по руках і ногах. Чому ми, потребуючи якісного імпортного обладнання (тим більше, коли йдеться про космічну точність - мікрони), маємо купувати абищо у збиток якості на поталу виконанню примарних принципів закупівель? Тим більше, не у виробників, а у посередників, які є зайвим прошарком у цьому процесі. Самі принципи, закладені у законі, непогані, проте вони не виконувалися і не виконуються, і це абсолютно очевидно.
Та й навіть на рівні підготовки до торгів виникають труднощі, розповідає пані Башликова:
-          Закупівля дорого коштує й самому підприємству, той самий папір, який використовується пачками. Та це ще півбіди. Дуже ускладнено користування порталом. Ми, наприклад, намагалися здійснити попередній моніторинг підприємств, які брали участь в аналогічних торгах, може, запросити їх, про ціни дізнатися. Думаєте, легко? Аж ніяк! По-перше, портал весь час недосяжний, проглянути його можу лише вдома у вихідні дні. Та й це можна стерпіти. А от витративши час, не завжди досягнеш результату: сайт побудовано таким чином, що потрібну інформацію знайти дуже важко. Тож купа витраченого часу, а результат нульовий або наближається до нього.
Фахівці наполягають: потрібно змінити процес закупівель, але при цьому зробити це з умом, враховуючи українські реалії і потреби підприємств.
Медіа-варта з Харкова