Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Одним із видів контролю за діяльністю влади є громадський контроль - соціальний контроль, щоздійснюється об'єднаннями громадян та самими громадянами. Стаття 38 Конституції України визначає, що «громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування». Ця норма Основного закону забезпечує можливість здійснення громадського контролю в усіх сферах діяльності органівдержавного управління і місцевого самоврядування. І попри те, що контрольні повноваження громадськості, здебільшого, не мають юридичної сили, а рішення за результатами перевірок мають рекомендаційний характер, значення громадського контролю як засобу впливу суспільства на державу є великим.
Визначене конституцією право контролю за державними інституціями громадяни реалізують через різноманітні громадські об'єднання, що створюються на основі Закону України «Про об'єднання громадян».
Право громадського контролю у сфері державних закупівель забезпечується й нормами, закріпленими у Законі України «Про здійснення державних закупівель». Зокрема, Стаття 9 «Громадський контроль у сфері державних закупівель» твердить:
«1. Громадський контроль забезпечується через вільний доступ до всієї інформації щодо державних закупівель, яка підлягає оприлюдненню відповідно до цього Закону.
  2. Замовники і учасники процедур закупівель та Уповноважений орган повинні сприяти залученню громадськості до здійснення контролю у сфері закупівель відповідно до законів України «Про об'єднання громадян», «Про звернення громадян» і «Про інформацію».
  3. Громадяни і громадські організації та їх спілки не мають права втручатися у діяльність Уповноваженого органу та процедуру визначення замовником переможця торгів.
4. Під час проведення процедур розкриття пропозицій конкурсних торгів мають право бути присутніми представники засобів масової інформації. Замовники зобов'язані забезпечити безперешкодний доступ представників засобів масової інформації на їхню вимогу до процедури розкриття пропозицій конкурсних торгів».
На захисті прав громадськості стоять й інші Закони України: «Про об'єднання громадян», «Про звернення громадян» і «Про інформацію».
 
У липні 2010 року Спілкою громадських організацій «Тендерна палата закупівель за кошти бюджетів всіх рівнів»було розпочато роботу в рамках Проекту №41449 «Громадський контроль за організацією та проведенням процедур закупівлі у одного учасника та торгів з обмеженою участю (в тому числі за умовами міжнародних фінансових організацій) Державною службою автомобільних доріг «Укравтодор» за фінансової підтримки гранту Міжнародного фонду «Відродження»на виконання програми Посилення впливу громадянського суспільства з метою сприяння розвитку системи захисту прав громадян як споживачів державних та комунальних послуг, посилення спроможності громадських організацій щодо вироблення політики та впливу на прийняття політичних рішень із суспільно важливих питань.
 
Державну службу автомобільних доріг «Укравтодор» об'єктом громадського контролю було обрано невипадково. Транспортна галузь — доволі складна і надзвичайно важлива для країни розгалужена інфраструктура, управління та забезпечення належного функціонування якої потребують абсолютної прозорості у сфері витрачання державних коштів та коштів позик, отриманих від міжнародних фінансових організацій. Досягнення ж бажаної прозорості можливе лише за умови якісного та постійного контролю, в тому числі й з боку громадськості.
Головне завдання проекту СГО «Тендерна палата закупівель за кошти бюджетів всіх рівнів» - запровадження громадського контролю за діяльністю «Укравтодору» його регіональними службами, підпорядкованими організаціями та підприємствами, що дозволяє виявити прояви корупції, сформувати пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правової бази документів щодо участі громадськості у формуванні державної політики у цій сфері, а також зробити діяльність цього органу виконавчої влади більш прозорим для суспільства.
 
//Довідково:Автомобільні шляхи України — мережа доріг на території України, що об'єднує між собою населені пункти та окремі об'єкти та призначена для руху транспортних засобів, перевезення пасажирів та вантажів.
Мережа автомобільних шляхів загального користування включає 169,5 тис. км доріг, з них з твердим покриттям — 165,8 тис. км (без урахування муніципальних, відомчих, внутрішньо господарських).
Наразі розвиток автомобільних шляхів загального користування відстає від темпів автомобілізації країни. Протягом 1990-2010 їх протяжність практично не збільшувалася. Щільність автомобільних доріг в Україні у 6,6 рази менша, ніж у Франції (відповідно 0,28 та 1,84 кілометра доріг на 1 кв. кілометр площі країни). Протяжність швидкісних доріг в Україні становить 0,28 тис. кілометрів, у Німеччині — 12,5 тис. кілометрів, у Франції — 7,1 тис. кілометрів, а рівень фінансування одного кілометра автодоріг в Україні відповідно у 5,5 — 6 разів менший, ніж у зазначених країнах.
Майже всі автомобільні шляхи України проходять через населені пункти, що не відповідає вимогам до міжнародних транспортних коридорів, адже призводить до обмеження швидкості руху автомобільного транспорту.
Незадовільним є транспортно-експлуатаційний стан автошляхів: 51,1% не відповідає вимогам за рівністю, 39,2% — за міцністю. Середня швидкість руху на автошляхах України у 2 — 3 рази нижча, ніж у західноєвропейських країнах.
Це пояснюється зокрема тим, що тягар на утримання транспортної мережі на душу населення в Україні є більшим порівняно з європейськими країнами через відносно невелику густоту населення (76 чоловік на 1 кв. кілометр), низьку купівельну спроможність громадян (1/5 купівельної спроможності Єврозони), порівняно невеликий парк автомобілів та значну територію країни.
 
 
Перший етап
На першому етапі реалізації проекту перед Спілкою громадських організацій «Тендерна палата закупівель за кошти бюджетів всіх рівнів» було поставлено завдання здійсненнямоніторингу та оцінки діяльності органу виконавчої влади «Укравтодору» його регіональними службами та підпорядкованими організаціями та підприємствами під час проведення державних закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти. Дослідженняскладалося з кількох етапів. Було здійснено моніторинг оголошень про результати торгів у інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» та на офіційномувеб-сайтіоб'єкту громадського контролюз метою визначення переможців торгів, сум договорів про закупівлю для підготовки аналітичної записки щодо рівня конкуренції та направленозапитина проведення громадських експертиз щодо проведення закупівель у одного учасника та торгів з обмеженою участю «Укравтодором», його регіональними службами та підпорядкованими організаціями і підприємствами. За результатами цих заходів було підготовлено та оприлюднено у ЗМІ звіти про виконану роботу та проведено прес-конференції з метою інформування громадськості щодо можливих зловживань у сфері державних закупівель.
Протягом першого півріччя реалізації проекту «Громадський контроль за організацією та проведенням процедур закупівлі у одного учасника та торгів з обмеженою участю (в тому числі за умовами міжнародних фінансових організацій) Державною службою автомобільних доріг «Укравтодор» СГО «Тендерна палата закупівель за кошти бюджетів всіх рівнів» збирала, аналізувала та упорядковувала інформацію, пов’язану із держзакупівельною діяльністю ДП «Укравтодор». На запити, направлені  “Укравтодору”, у визначені законодавством строки надійшли відповіді, які мали високий рівень інформативності та не містили суперечливих даних.
Моніторинг оголошень, розміщених не веб-порталі у вільному доступі (окрім процедур закупівель в одного учасника), дозволяє говорити про відповідність інформації, наданої ДП «Укравтодор» на запити спілок. Офіційний сайт ДП «Укравтодор» містить достатньо повний обсяг інформації про закупівлі, які здійснювалися замовником, з розбивкою за роками, що полегшило роботу із опрацювання сайту. Завдяки цим заходам вдалося скласти цілісне уявлення про держзакупівельну діяльність ДП «Укравтодор» та проаналізувати рівень її ефективності.
Окрім моніторингу держзакупівельної діяльності ДП «Укравтодор» безпосередньо, у рамках проекту «Громадський контроль за організацією та проведенням процедур закупівлі у одного учасника та торгів з обмеженою участю (в тому числі за умовами міжнародних фінансових організацій) Державною службою автомобільних доріг «Укравтодор» досліджувалася відповідна діяльність регіональних служб та підпорядкованих організацій та підприємств ДП «Укравтодор». І тут виконавці проекту зіштовхнулися з певними труднощами. Із 74 відправлених запитів відповіді було отримано лише на 36. Інформативний рівень відповідей був низьким і не давможливості проаналізувати держзакупівельну діяльність цих організацій. Лише 4% отриманих відповідей були оформлені належним чином і могли бути  проаналізовані. Враховуючи, що близько 50% запитів залишилися без відповіді взагалі, а упорядковані дані було наданолише щодо 2 запитів, можна зробити висновок про низький рівень прозорості системи державних закупівель у регіонах і наявність корупціогенних чинників у держзакупівельній діяльності регіональних служб та підпорядкованих організацій та підприємств ДП «Укравтодор.
Розуміючи важливість всебічного аналізу держзакупівельної діяльності підприємства, СГО «Тендерна палата закупівель за кошти бюджетів всіх рівнів» намагалася налагодитиспівпрацю із регіональними службами та підпорядкованими організаціями і поетапно упорядковувалаотриману інформацію. Повторно було направлено запити, в окремих випадках питання надання інформації вирішувалосяв судовому порядку.

Повну версію статті ви можете переглянути, здійснивши передплату електронної або друкованої версії ІБ «Редукціон».